lördag 19 februari 2011

Möten med människor!


Har du tänkt på så många olika människor vi möter - i olika situationer och stunder - på olika platser?

Somliga noterar vi inte riktigt att vi möter, andra märker vi direkt. Lite beroende på vilken situation vi befinner oss i samt vilken plats.

Har du tänkt på att när vi ser/möter en ny människa gör vi direkt en bedömning av denna människa. Det sker utan att vi hinner tänka det, automatiskt.

Vad en människa tänker/ser hos en människa är förmodligen sällan helt samma som någon annan ser. Vi är alla olika personer, med olika personligheter, bakgrunder, uppväxter, erfarenheter osv.

Många gånger kanske vi har förutfattade meningar om andra. Gjorda på dessa bedömningar vi gjort av någon människa - som vi inte alls känner!

Hur vore det om vi "bytte glasögon" lite då och då? Provade att se med lite andra ögon på saker och ting? Jag tror det kan vara ganska uppfriskande, för att inte tala om nyttigt och viktigt att prova att se på sin omgivning med lite andra ögon ibland!

Jag tror att vi ibland är lite snabba att döma, istället för att ge människor en chans!

Det finns så mycket härliga människor därute! Om vi låter bli att sätta så mycket etiketter på varandra, placera varandra i olika fack - tror jag att vi har lättare att upptäcka något mycket viktigt:

MÄNNISKORNA bakom allt detta!

Det är människorna som är det viktiga!

Varför begränsa sig? Varför stirra oss blinda på ålder, kön, hudfärg, yrkesroller, bakgrunder, kläder, frisyrer, fritidsintressen? osv osv..

Vi kan genom våra yrken, fritidsintressen osv hitta spännande saker att tala om, vi kan finna gemenskap genom detta!

Men vi behöver inte alltid ha massor gemensamt med en annan människa. Finns olika intressen - så finns ju alla möjligheter och chanser att lära oss nya spännande saker av varandra! :D

Kom ihåg att det är personkemin människor emellan som är så härlig, som stärker oss, som fyller oss med härlig energi!

Å det kan även vara så att vi tycker väldigt mycket om en människa - men kanske inte allt den människan GÖR. Med det menas inte att vi behöver gilla läget om saker sker som vi inte gillar/godtar - då får vi ta ansvar för oss själva och stå upp för hur vi vill/tänker/känner!

MEN jag tror att det är onödigt att vi stirrar oss blinda på detaljer så till den grad att vi glömmer själva människan.

Jag tror vi tjänar så oerhört mycket på att ge människor en chans! Varje gång vi möter en ny människa har vi chansen att göra en ny spännande bekantskap! Det kanske visar sig vara en riktigt skön jäkel! Det kanske är en ny vän som du kommer att tycka mycket om att ha i ditt liv! Chilla lite mer - sänka garden en smula? Jag leker med tanken och gillar den!

Det finns ett uttryck som heter: "Utsidan ger insidan en chans - men insidan ger utsidan sin glans!"

Vi registrerar alla olika saker hos olika människor som sagt. Vad någon ser/tänker/känner är förmodligen inte detsamma som någon annan registrerar! Det är t. ex därför som det är sant att skönheten ligger i betraktarens öga. Men vad ögat först inte ser, kan även komma med tiden!

Om du tänker efter, så finns det säkert människor som vid första anblicken kanske inte "föll dig i smaken", men som efter att ha visat sig vara riktigt härliga typer när du lärt känna dem och med tiden ser du den människan med andra ögon - den har blivit vacker i dina ögon då allt det vackra inuti lyser igenom och förenar sig med utsidan.

Om du tänker efter, så finns det säkert också människor vilkas utseende fått dig att falla pladask, men som kanske inte behandlat dig så väl, eller inte stämt med dig på andra sätt, eller som varit osköna helt enkelt - förlorat sin strålglans och du finner dem inte attraktiva längre.

Jag tror också att det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning om människor utan att låta sig färgas av vad andra eventuellt tycker.

Jag gillar tanken: "Var öppen för allt - och allt kan hända!"

Ja det var väl ungefär de tankar min arma hjärna behövde tömmas på just i detta nu! :-)

Nu ska jag avnjuta en mysig kväll hemma i soffan! Är på enstöringshumör ikväll och ska njuta av mitt eget sällskap! Ja, å hundarnas förstås! Det är skönt att det går att vara lite av allt! Jag behöver mina stunder med mig själv - såväl som stunderna i andras sällskap! :-)

Önskar er alla en fin Lördagkväll!

3 kommentarer:

Trollkatt sa...

Skitbra skrivet!! Jag håller fullkomligt med om att utsidan får sin glans från insidan och desto vackrare inre desto vackrare yttre. Det är ju det som kallas utstrålning :). Om jag ser på min bekantskapskrets som bara växer och växer och där alla är väldigt olika så växer dessa som individer för mig för varje gång jag träffar dem. Jag skulle aldrig lyssna på en annan människas åsikt om någon som jag själv inte alls känner, det är verkligen fel och för mig är det viktigt att vara modig nog att skaffa sig en egen åsikt. Kram :)

karolin sa...

Du...haha jag såg dig på gymmet igår och jag tänkte hälsa och "presentera mig som bloggläsare" men gjorde det bara inte...pga feghet förmodar jag! har inga fördomar alls mot dig, tycker du verkar vara en glad och härlig prick! Får bli skärpning på mig! :)

Susanne Löfgren sa...

Karolin - vad roligt! Jag uppskattar spontana människor! Kom fram å säg hej nästa gång!!! :D