söndag 19 augusti 2012

Vem jag ÄR. (Inte vad jag GÖR)

Vem är jag? Utan allt det där?

Det är så lätt att identifiera sig med en massa olika saker/ roller.

Det är så lätt att sätta etiketter på saker å ting, dela in i fack.

Allt jag går igenom, allt jag kanske inte förstår där och då - i stunden, förstår jag efteråt.

Den här sommaren hade jag tänkt mig skulle vara fylld av träning. Istället blev det en lugn och rofylld sommar. Jag har har haft ett starkt behov av att varva ner. Gå - långsamt. Vara närvarande i varje ögonblick. Vara med i stunden, ögonblicket.

Ingen stress. Mycket vila, mycket stillsamhet, långsamhet. Kroppen har som vanligt "ställt till det för mig" för att visa mig att det är tid, dags för annat just nu. Denna gång genom ett krånglande knä.

Idag är jag tacksam. Jag har lärt mig mycket om mig själv denna sommar. Jag tänker nu stilla tanken: Vem är jag, om jag inte är Susanne - träningsmänniskan?

Så många gånger jag satt etikett på mig själv och identifierat mig med såna saker. Susanne träningsmänniskan, eller identifierat mig med en viss yrkesroll, Susanne - singeln, osv osv.

Jag är ju JAG. Hela tiden. Utan alla dessa karriärer, etiketter, GÖRANDEN.

Faran med att identifiera sig alltför mycket med en roll, ett görande, känner jag för mig är att om jag mister den rollen på något sätt, uppstår en liten kris - vem är jag nu då ?

Jag behöver släppa på allt det där. Jag är på väg in i en annan energi och ifrågasätter massor av "sanningar".

Jag känner också att jag vill känna mig FRI och vara öppensinnad.

Så länge vi låser fast oss vid olika saker, är det lätt att stängas in i en liten låda, stänga dörren, låsa sig vid vissa saker istället för att förhålla sig öppet.

Jaha, så du är läkare, jaha, så du är löpare, jaha, så du är feminist, jaha, så du är en sån du! Hur ofta tänker vi inte så om oss själva/andra? Föralldel kan det säga något om människor, men det kan också låsa och begränsa, såväl för oss själva som för andra!

Detta är mina tankar där jag befinner mig - HÄR och NU! :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var inte lätt! Jag sitter här och försöker tänka på vem JAG är... jag halkar lätt in på det jag presterar. Bra tankeställare!
/Marie

Susanne Löfgren sa...

Det ÄR oerhört lätt att identifiera sig med sina olika roller! :-) Men det kan vara bra att skala av och kliva ur dem då och då tror jag! :-)

Tack för dina ord! :-)