torsdag 6 oktober 2011

Att leva här och nu


Att leva här och nu.

Inte alltid så enkelt, men det går att öva sig, å de gånger man inte lyckas - så är det också helt okej.

Att sätta en massa press på sig själv i onödan hjälper ju inte till för att vara i nuet direkt! =)

Igår på jobbet träffade jag en människa som jag känner och vi pratade en stund. Han frågade hur det var och så och jag berättade att jag skall plugga igen till våren. Han tyckte det var roligt och sa att jag kunde ju göra sånt, jag har ju all tid i världen, jag som är ung. Å tillade "annat är det för en annan." Han är ju något äldre än mig som ni kanske förstår.

Men jag kunde inte låta bli att tänka: Är det verkligen så? Vi kan ju liksom aldrig veta hur lång tid vi har kvar i detta livet. Kanske har han längre tid kvar än vad jag har, sånt kan man aldrig veta. Jag kanske lever i 60 år till, jag kanske inte ens har en vecka kvar - sånt kan vi aldrig veta.

Så - varför begränsa sig?

Därför skall livet levas här och nu! Nuet är på något sätt det enda som finns!

Ibland sätter jag livet "on hold". Ibland längtar jag så mycket till olika saker att jag är mest där framme någonstans och allt annat än här och nu.

Ibland tänker jag på morgonen att idag är en bra dag, idag är jag pigg och glad osv osv. Sen kan jag vara trött, energilös, lite nere och inte alls "leverera" som jag har tänkt mig. Det är okej det med.

Vi är inga perfekta varelser - ska inte vara det heller.

Vi är här för att lära.

Det är därför vi är här.

Annars hade vi inte kommit hit! =)

3 kommentarer:

Ingela F sa...

precis så är det, tänkte träna och göra massa annat i dag men nu är jag bara hemma o gör de som faller mig in :-) Tack Suss!

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Precis! Vi kan aldrig veta och ändå är det så många som lever som om dom skulle leva i evighet. Gör det i morgon, sen, nästa år osv.

Ta din bästa Lördag!

Christer sa...

Ny tävling, chans att vinna Linnex linement
http://wellnessfight.ninjus.net/2011/10/19/tavling-vinn-linementet-linnex/