torsdag 7 oktober 2010

Dags att höststäda kroppen!


Kroppen vill inte riktigt som jag de här senaste veckorna. Känner mig skräpig och överbelastad. Det sänker min energi. Gläder mig åt tanken att förut mådde jag ständigt såhär dåligt. Ingen aptit, illamående, konstant stopp och allmänt dränerad på energi vilket ledde till att jag ofta blev sjuk också.

Men hur bra man än sköter sin kropp, är det bra att storstäda den ibland, rensa ut en massa gammalt skräp, slagg som sitter kvar och gör att kroppen inte fungerar fullt ut som den ska.

Så nu har jag bestämt mig för att det är dags för detox när jag går på min ledighet efter nattskiften. Ingen idé att dra igång innan, då man kan känna av trötthet i början då all "skit" rensas ur kroppen.

Vad som fick mig att bestämma mig var att jag läste detta idag i "Finn din energikod" som jag läser för fullt i för tillfället.

Det kan vara dags att detoxa om du:

* Har mycket torr/sprucken hud, är rödbrusig eller svullen.
* Ofta är trött och seg, har koncentrationsproblem, är glömsk.
* Är lättirriterad, brusar upp.
* Svettas mer lätt eller ymnigt än vanligt (levern fungerar dåligt)
* Har matsmältningsproblem, gaser, magont, buksvullnad.
* Huvudvärk, ont i nacke/axlar, ömma leder.
* Tappar hår och har naglar som lätt går av.

Jag har torr hud, är svullen, känner att kroppen inte går på sin vanliga energi, svettas som fan, problem att smälta maten, svullen om magen och sköra naglar. Brukar inte vara såhär i vanliga fall, så nu är det fan dags att städa bort skräpet och ge kroppkakan en chans att stärka sig och finna ny energi! =)

Maten är inga problem. Man ska undvika socker, vitt mjöl, halvfabrikat, frukt osv. Äter ju inget av detta (möjligen nån frukt nån gång ibland) i vanliga fall, så där behöver jag inte göra några förändringar. Värre blir det att avstå från kaffe och vin, främst kaffet såklart! Men det rör sig ju om en begränsad period, så det ska inte vara några problem och min kropp kommer att tacka mig sen i form av förnyad energi! :-)

Ska även köpa en detoxkur och lägga till för maximal utrensningseffekt!

Inga kommentarer: