fredag 18 april 2008

Aha-upplevelser!

Då och då får man ju såna! Saker som är och borde vara självklara, men man jagar på genom livet och glömmer bort dem ibland! Det finns alltid något bra med allt, även med att vara sjuk! Har känt nu när jag varit sängliggandes några dagar och inte orkat så mkt, att jag har ett lugn i kroppen som jag inte har annars, jag orkar helt enkelt inte stressa upp mig eftersom jag är så trött och jag har liksom ingen anledning heller. Det har jag förvisso inte annars heller, finns det någonsin någon anledning att stressa? Det är bara helt dumt och jag mår inte bra av det, ändå stressar jag ofta på som en dåre! Varför? Till vilken nytta? Har jag så bråttom genom livet? Vad har jag så bråttom till? Graven? Man kan ju undra...

Har känt nu dessa dagar när jag varit så trött och lugn att jag känner saker på ett helt annat sätt! Har känt en riktigt äkta kärlek till mina älskade hundar och slösat massor av kärlek och ömhet på dem! Något som alltid borde vara en självklarhet, men när jag är sådär uppjagad så funkar ingenting riktigt som det ska i min kropp, jag är för stressad för att kunna känna saker fullt ut, för stressad för att stanna upp och vara här och nu, njuta av livet! Nu är jag oxå innerligt tacksam för varje liten förbättring i mitt mående, att jag känner mig lite friskare, annars tar jag det lätt för givet...

Jag hoppas att jag är kapabel att bära med mig denna känsla ett tag nu, och kunna hålla fast vid den! Det blir lätt så att när jag blir frisk igen så drar jag så småningom igång som vanligt.. jagar upp mig för tider jag ska passa, att jag ska iväg och jobba, att ha det fint hemma och allt annat som kan vara om inte helt onödigt, så onödigt att jaga upp sig över! Det viktiga är ju ändå att njuta av sin lediga tid, att lägga sin kärlek och energi på sig och de individer jag älskar!

Jag tror oxå att det är viktigt att uppskatta vad man har och känna sann tacksamhet för det! Det är så lätt att hela tiden vilja ha mer och mer och glömma att vara nöjd över det man faktiskt fått och vad man åstadkommit! Om man inte kann känna sann tacksamhet över vad man har just nu, så blir det nog svårt att någonsin känna det för saker man unnar sig och åstadkommer, man kan alltid åstadkomma mer, alltid unna sig mer saker osv.. Men känner man glädje och tacksamhet för livet i detta nu och vad man har, så kommer man nog att känna en genuin tacksamhet för alla kommande plus i livet! =)

Inga kommentarer: