fredag 14 februari 2014

Älskade barn!

Jag bläddrade lite i högarna med alla hundratals dikter å texter jag skrivit genom åren, å fann ett par som jag skrivit 1991, när jag var 11 år ung å skulle fylla tolv. Jag blir så fylld av vördnad å kärlek till den lilla flickan Susanne! Som jag stred med mig själv under alla år, kunde inte tycka om eller älska mig själv, kunde inte tycka att något med mig var bra! Det är så ljuvligt att ha slutit fred med den lilla flickan inuti, för hon bor fortfarande kvar här, å jag vårdar henne ömt! :)


"När löven faller i det ännu daggvåta gräset.
När mörkrets makter tystnat.
När himlens alla fåglar som gått till ro, stiger upp och allting lever.
När allting är fridfullt tyst, innan dagen riktigt grytt.
När man riktigt känner vad livet är värdigt att leva.
Då vill jag finnas. glädjas, uttrycka mina känslor...
Springa, hoppa, skratta, med ett klingande glatt leende springa barfota över livets ängar, förbi dödens eldar, och in till det eviga livet."



"På jorden där är jag och min väg skall jag gå, om så vägen är lång och svår.
Det finns stunder av lycka, det finns stunder av hopp, det finns långa och svåra år.

Men jag träget skall fortsätta, dag efter dag, för att sedan min lycka nå.
Det finns platser av lycka och välbehag, det finns platser dit ingen vill gå.

Ett nytt liv föds, ett annat försvinner, kommer någon annanstans.
Det nya livet ser sig omkring, visste ej att något fanns.

Mitt liv har bara gått en bit på livets långa stig.
Och visst ska livet fortsätta än, för både dig och mig.

Nu vill jag bara säga ett stort tack till vår jord.
Jag tackar nu jorden och livet för att jag fick framföra mina ord.

Detta var mitt budskap, nu har jag sagt vad jag vill.
Låt livet finnas länge, låt nytt liv komma till.

Du har gjort så som du kunnat, du har gjort så som du kan.
Nu glömmer vi alla bekymmer och håller om, varann."

 
Jag tror jag funderade mycket på livet och döden det där året, det var året då jag miste min bästa vän, min älskade farfar. Jag saknar honom än idag, men tänker med glädje och kärlek på alla fina stunder vi fick ihop! Det är en ynnest att ha fått uppleva en sån speciell och fin vänskap! :)

Inga kommentarer: