fredag 28 augusti 2009

Livet på macken!

"Godmorgon"

Skall vända tillbaka dygnet idag, så jag har sovit lite mindre än vanligt. Brukar sova till 12 de dagarna, men sov så lite igår, att jag unnade mig en timme till! Ska packa, städa lite och träna mitt rehabpass om kroppen orkar. Sen ska jag åka till Gevåg och min kära mor och far i helgen, det skall bli såå skönt! Min kusin hörde av sig igår och ville åka med, blev så glad, då får jag sällskap! :D

Igårkväll när jag kom till jobbet var jag dödligt trött... hade inte sovit så mkt och lyckades inte somna på kvällen innan jobbet heller. Som tur var hade mina kollegor fixat både bakeoff och inkurans! Blir helt salig om jag kommer till jobbet och bake-offen e fixad. E inkuransen också grejad, är lyckan gjord! :) Känns bara såå skönt på nåt sätt!

Var extra glad att detta var fixat, då det blev lite ruschigt inatt! Var in en massa folk som varit på fest å krogen å allt vad det var. Kämpade för att hålla ögonen öppna i början, kaffe i mängder verkade inte hjälpa något vidare. Det var en massa packade gubbar som var in. Jag brukar ha rätt sjuk humor själv, men när de ska skrika stup i kvarten om "den snygga bruden i kassan" (och titta på mig med slemmig fyllo-blick) och göra sexuella anspelningar på varenda korvjävel jag ska göra, blir jag trött till slut, mitt tålamod till trots.

Folk gnäller på ungdomarna, men de fulla gubbarna e värst! Ungdomarna är ingenting i jämförelse, är mycket mer hyfsade oftast!

Nåja, att jag var dödligt trött kan ha gjort att min tröskel sänktes rätt mycket dock! Hade ändå kul i början av kvällen då nya tjejen på jobbet stannade kvar och surrade ett tag, och så var en till kolllega inne och hälsade på också.

Sen fick jag en vända av oflyt. Skulle fylla på mos i mosmaskinen och behållaren med pulvret åkte isär - mos fulla golvet och disken bakom kassan..jippiii! Sen var det folk så det tog ett tag innan jag kunde sticka iväg och hämta dammsugaren! Lyckades få ihop eländet någotsånär iaf så det gick att fortsätta använda den. Sen upptäckte jag att pizzabrickorna var slut (pappfickor som man stoppar mackorna och pizzorna i). Sprang bak på lagret för att hämta nya. Snubblade omkring med min trötta kropp och rev ner en kartong på lagret, lyckades komma åt en kran som började spola och blöta ner kartongerna som stod där, skyndade mig att fixa då det börjat plinga på dörren, och sprang ut.

Sen kom gubb-ruschen.

Men så finns de där bra grejorna som förgyller nätterna! Hade mycket folk ett tag, alla skulle beställa mat, och merparten var packade, vilket gjorde att det tog ett tag innan allt var klart (måste fråga en massa gånger innan man får kontakt, de ska surra med varandra och lyssnar inte på en, tappar korten, drar åt fel håll, fipplar med pengar och allt vad det är). Sen säger en man i kön "Gud vad duktig du är, du gör det så bra"! Och den kommentaren levde jag på länge! Var så trött just då att jag nästan började gråta när han sa det! Det kan räcka med att en kund säger en sån grej, så får jag ny energi för natten! :-)

Sen kom Fredrik in och hälsade på, jag stal till mig en kram för jag behövde verkligen en då! Fick även en försenad födelsedagspresent, som han tack å lov hade i en påse, då den var av det lite mer barnförbjudna slaget! ;) Han höll mig sällskap ett tag medan jag gick omkring och städade och grejade och servade ett gäng eftersläntrare som kom in och köpte käk. Nattpersonalen som jobbar inom vården var in också, de är alltid lika underbara!

En ensam kille kom in långt fram på morgonen också och köpte mat. Han var väldigt pratsjuk och frågvis. Han var lite bitter av sig, så vi hade en lång diskussion om det medan han käkade och jag städade. Jag sa att allt det där sitter i dina tankar och att det blir vad du gör det till! Klart man får va bitter en stund liksom (jag var det själv en stund på fyllgubbarna), bara man inte fastnar i det och liksom gör det till sin livsstil. Sen kom H in och hälsade på. En kille som jag verkligen gillar, han är en störtskön person! Han är en "mica-kille" eller vad man ska säga. Inte sådär jättefunktionshindrad, men kanske inte "riktigt som alla oss andra". Jag tycker att fler borde vara som H! Han är helt underbar! Varje morgon när jag jobbar kommer han in för en pratstund!

När man frågar honom om läget är det alltid "inga bekymmer"! Han är så härlig och glad! Bittra killen var kvar och jag sa till H att vi hade en diskussion om bitterhet och H sa som vanligt att det är inga bekymmer! Bittra killen tinade upp allt mer och när han till slut lämnade macken verkade han riktigt glad! Han tackade för pratstunden och skulle kika in igen nästa gång jag jobbar sa han.

J, eller "korvkillen" som jag tänker på honom som, var också in inatt. Det hände en kul grej en gång när han var in och sen dess kan jag inte se honom utan att skratta! Spelar ingen roll hur trött och slut jag är, så blir jag alltid glad när han kommer in! Så även inatt! Han är också en sån där sköning som är en glad prick!

Så natten blev bra till slut ändå! Trots att jag inte tyckte att jag hann med riktigt som jag ville! Har blivit duktig på att inte jaga upp mig iaf, förut stressad jag omkring tills jag fick hjärtklappning på nätterna! Nu lyckad jag hålla mig cool för det mesta! :)

Nu har jag druckit upp mitt kaffe och ska ta ut små älskade hundar innan jag gör ett ryck här hemma! :)

3 kommentarer:

Jennie sa...

Huvva vilken natt du haft. Och JA, gubbarna är fan värst när det gäller äcklighet!

Susanne Löfgren sa...

Gubbarna är definitivt värst!! Och du om någon vet ju vad jag pratar om! ;) slem, slemmigare, slemmigast är de!

DIVA sa...

Du behöver aldrig stjäla en kram från mej, det ger jag så gärna ut till dej raring!!

pusssssss