tisdag 22 februari 2011

Allmänna effekter av motion...!


* Ökad livskvalitet

* Förbättrad sömn

* Förbättrade blodfetter

* Minskad stressnivå

* Lägre nivå av oro och ångest

* Bättre blodcirkulation

* Minskad risk för övervikt och fetma

* Bättre koordination

* Ökad muskelstyrka

* Starkare ledband, ligament och ledkapsel

* Starkare skelett och minskad risk för benskörhet

* Minskad risk för vissa cancerformer

* Bättre mag- tarmfunktion

Osv osv osv...

Tänk om alla dessa goda effekter skulle finnas i ett och samma piller? Herrejäklar vad läkemedelsindustrin skulle göra grova pengar på detta!

Många gånger - istället för alla dessa piller och tabletter som skrivs ut till människor, och ofta med tillhörande biverkningar av olika slag (som skrämmande nog "medicineras bort" med ännu fler piller och tabletter...) - kanske det skulle tillbaka till lite mer "back to basics"?

Träning på recept kan ju läkarna ordinera numera! Heja heja för det säger jag!!

Visst finns tillfällen då medicinering behövs - men många gånger tror jag att det blir för mycket av det "goda"....

Det ligger stora pengar i läkemedelsindustrin! Klart att de vill att vi ska trycka i oss så mycket som möjligt! Allt fler mediciner, salvor osv är ju receptfria också numera.

Människan kan nog av naturen vara lite lat och bekväm av sig och falla för konceptet "quick fix". Men i längden tjänar vi nog ofta på att ge saker och ting lite tid! Upptäcka träningsglädje och lust att röra på oss! Se och känna vilka positiva effekter det ger!

Ge kroppen en chans att odla förmåga till självläkning! Jag tror på balans. Att stärka det som är lite svagare, istället för att försvaga det ännu mera. Vila kroppen behövs såklart ibland - precis som träningen! Men går jag till mig själv exempelvis så märker jag hur mycket snabbare jag läker och mår bättre om jag håller kroppen igång!

Kroppen är en fantastisk skapelse! Ge den rörelse och den kommer att ge dig så oerhört mycket tillbaka! :-)

2 kommentarer:

mamma sa...

Så sant! Kroppen är gjord för rörelse.

Christian sa...

Oooooh, ja!

Människan är i grund och botten en jagande köttätare och är INTE skapade att sitta i soffor och beställa pizzor till dörren! =)

Mycket utav de problem som folk har på sina kroppar kan säkerligen till någon del att göra bättre med träning och kostvanor. Det tror jag stenhårt på! =) Felet folk gör när de börjar träna är att de inte letar upp den träningsform de tycker är KUL! A och O bara där. =)

Haha, jag funderar på att göra ett videoinlägg om "fluffandet" när jag får hem mitt caseinprotein nu i dagarna för att förklara det hela! =D

Och du btw, tack igen för messet..Mycket fina ord! =)

Hoppas du mår bäst din lilla solstråle där! =D KRAMAR!!!!