måndag 6 juni 2011

Ge ge ge meer energi!


Tänker ofta tanken.

När jag umgås med andra.

När jag gör något.

När jag ser något.

När jag läser något.

GER detta mig energi? Eller TAR det min energi?

Hittade nyss en Söndagsbilaga här hemma hos mor å far, som jag bläddrade lite i.

Den TOG min energi!

Därför håller jag mig ifrån tidningar av det slaget. De tar min energi! De flesta tidningar gör det.

Vad de förmedlar till mig är självförminskande, tvång och hets. En uppmaning till mig att börja leta fel och brister hos mig själv. Urk.

Jag säger inte att det behöver vara så för alla. Tror inte att det är så heller. Men för MIG är det så.

Skvallertidningar har jag aldrig gillat. Förstår inte hur det kan vara en njutning att gotta sig i andras olycka? För det är fan mycket det som det går ut på!

Jag vill tro att en människa som är nöjd med sitt eget liv inte har något behov eller nöje av att se ner på och tala illa om andra människor.

Å något annat som tar sådan energi av mig är något som finns i så gott som ALLA tidningar. Hetsen. Vi ska göra si och så. Se ut si och så. Det är knappast någon uppmaning till oss själva att älska oss själva. Men många uppmaningar om att vi ska leta fel och brister hos oss själva. Förminska oss själva. Budskap om att vi inte duger som de fantastiska unika varelser vi är! Budskap om att vi skall lägga vår värdefulla dyrbara energi på att leta brister och fel hos oss själva, granska oss själva in i minsta detalj. Stycka upp oss istället för att se till helheten!

Därför väljer jag bort dessa budskap. Jag väljer sånt som gör mig glad! Som skänker mig glädje och inspiration! En tidning som höjer min energi, som lägger fokus på träningsglädje, är outside. Inte en massa hets och tvång. Träningsglädje. livslust!

Sånt älskar jag! :-)

Det är ju tur att vi alla kan välja och välja bort! Eller hur?! Så att vi kan hitta det som passar för just oss själva. Det som skänker oss energi. Å resten, energibovarna, de kan vi välja bort! :-)

2 kommentarer:

Mattias Frisk sa...

Outside är en bra tidning, köper den ibland, Jag prenumererar på Aktiv träning och Runner's world. De är riktigt bra testa att läsa dem om du inte gjort det. KRAM =)

Susanne Löfgren sa...

Ja runners world är oxå superbra! Stadium prenumererar på den, så jag läser den gratis på jobbet! ;-) KRAM!