lördag 30 juli 2011

Dagens uppgift


Eftersom livet är en enda lång skola, kanske vi borde ge oss lite läxor ibland?

Eller läxor låter som ett sånt negativt ord för mig.

Jag ändrar det till - uppgifter.

Ibland behöver vi vara i stillhet. Smälta saker. Ta in. Låta dem mogna.

Men det är rätt lätt att fastna om vi aldrig utmanar oss själva.

Leva på i samma gamla rullor.

Därför kan det vara nyttigt att ge oss själva de där chanserna att kliva utanför vår trygghetszon - för att utvecklas och komma vidare.

Det är enkelt att tänka: imorgon. Imorgon gör jag det! Det där jag går och väntar på, inte riktigt törs, samlar mod till.

När morgondagen kommer - tänker vi lätt samma tanke igen.

Å så rullar det på.

Tror det är bra att tänka lite mer IDAG än imorgon.

HÄR och NU.

Plötsligt kan livet vara slut. Jag ser det inte som något skrämmande eller hemskt. Jag ser det som en påminnelse om att leva HÄR och NU.

För i tanken är det lätt att fastna i gårdagen. Eller morgondagen.

Sätt aldrig livet "on hold".

För just IDAG kan du våga söka det där jobbet du drömmer om. Just IDAG kan du ringa samtalet till den där killen du tycker är fin. Just IDAG kan du ringa en gammal vän du mist och säga förlåt. Just IDAG kan du tala om för en annan människa att du älskar den. Just IDAG kan du skänka ett leende till alla du möter.

Just IDAG!

Inga kommentarer: