torsdag 15 september 2011

Så får du drömkroppen!


Detta kan läsas lite här och där.

Vad är en drömkropp?

Det verkar så många gånger handla om någon viss procent kroppsfett.

Om slit och kamp för att nå dit.

Om kontroll.

Om siffror.

Om att förvägra sig saker för att se ut på ett visst sätt.

Men om man hela tiden ska kämpa och slita för något, om man inte är här och nu utan där framme någonstans och livet på vägen dit bara är en transportsträcka? Vad händer då när man kommit fram? Ska man fortsätta på den där transportsträckan då? Å livet HÄR och NU - vad hände med det?

Å om man för varje gång krymper lite inuti, inte orkade hålla fast vid kontrollen och kampen? Å kände sig misslyckad ännu en gång?

Drömkroppen? Men drömsjälen då?

Det där inuti?

För mig är det såhär numera:

Älskar jag mig själv - då gör sig resten av sig självt!

Jag äter det jag är sugen på och det jag mår bra av! Det kan variera vad jag vill ha och jag följer det jag känner för stunden - här och nu!

Ju bättre jag blir på att lyssna till min kropp och till den där inre rösten som är jag, desto bättre blir min kropp på att tala om för mig hur den vill ha det!

Ibland vill kroppen ha rörelse, ibland vila.

Ibland har kroppen stor aptit, ibland liten.

Ibland vill kroppen ha rofylld aktivitet, ibland vill den ösa på.

Jag tror det kallas balans.

Jag tror att kroppen själv finner sin balans om vi bara vågar låta den göra det.

Jag tror att allt börjar i kärlek och lust.

Allt börjar där inuti.

Jag tror verkligen på det!

Jag tror verkligen på att nyckeln till allt är att lära sig att älska sig själv!

Att se sig själv som sin allra bästa vän! Att verkligen inse vilken värdefull varelse man är!

Det skapar balans och då sköter sig allt liksom av sig självt!

För mig är det stort att kunna släppa kontrollen!

För mig är det stort att inte låta livet styras av en massa siffror.

Jag märker också att när jag kan se mig själv med kärleksfulla ögon - då kan jag också se på min omvärld med kärlek!

Inga kommentarer: