onsdag 9 november 2011

Kärlek! Idel kärlek!


Har nyss avnjutit frukosten efter att ha avverkat ut-till-frösön-runt-berget-å-tillbaka! En skön liten runda på 1,5 mil. Det blev promenad idag, kroppen kändes inte i form för nån springning och promenad kändes perfekt! Powerwalk kanske man ska skriva om man håller lite tempo, då låter det lite hippare fast jag är inte så värst hipp å promenad är ett sånt mycket härligare, finare, skönare ord!

Känner mig sådär nyförälskad i mitt älskade Östersund och Jämtland, så som jag ofta gör när jag är ute på någon av mina rundor! Hösten målar vackra färger i träden och himlen är vackert rosa! Det är så underbart ljuvligt vackert i Jämtland att det ofta tar andan ur mig! Min kärlek är livslång!

När jag knallat upp vid statoil och såg Gustavsbergsbacken fick jag ett sånt där härligt pirr i magen vid tanken på att jag ska ösa där till våren! Trots att kroppen var lite trött nu på morgonen, känner jag sådan där otrolig längtan efter att ösa järnet! Att ta i för allt vad jag är värt! Våga möta motstånd, ta i så det bränner i varenda liten muskel i kroppen, så jag blir sådär skönt trött och slut så hela kroppen känns som.. sylt? Totalt mosad! Att känna svetten rinna, det där underbara endorfinruset infinna sig och fylla hela kroppen!

Jag är så fantastiskt glad och otroligt tacksam över att jag har en frisk välfungerande kropp som tillåter mig att uppleva rörelseglädje! Jag känner verkligen att jag lever när jag får använda min kropp!

Jag hade någon fånig liten tanke ett tag, att jag kanske "borde" (blä, onödigt litet ord det där!) sänka min energiförbrukning, eftersom jag ska plugga sen, jag kanske inte kommer ha så mycket tid till att röra på mig osv osv. Men nej, det är fel spår för mig! Jag har sådan otrolig aptit! Aptit på träning! Aptit på mat! Aptit på LIVET! Att vara liten, trött och svag, det är inte min grej. Att vara stor och stark - DET är min grej! Pigg å frisk å GLAD är jag då! =)

Å jag inser att när jag inte håller kroppen igång, så tappar jag liksom min energi och då får jag verkligen inget pluggande gjort! Jag blir bara trött, ledsen, sur och en allmänt oskön människa! Men om jag tar mig tid till att träna, då får jag ork, energi och inspiration till annat också! =)

Jag mår så otroligt gott i kroppen nu! När jag knallade hemåt över frösöbron, kom ett par och sprang om mig, eller ja jag vet ju förvisso inte om det var ett par, en man och en kvinna var det i alla fall! De hade sådant fint löpsteg båda två! Underbar hållning och det såg så mjukt och lätt ut, nästan som att de svävade fram över marken! Dessutom sprang de i exakt samma takt och när den ene satte i vänster fot, gjorde även den andre det! Total harmoni! Jag kände livsglädjen sprudla i mig bara av att se dem! Wow! Sånt där är magiskt för mig!

Blev även omåkt av en kille på rullskidor ute på frösön och kände hur det började spralla i benen av lust att öka tempot! Promenad fick räcka imorse som sagt, men det är härligt att suget finns där! Jag övar mig i att lyssna på min kropps signaler, vare sig det gäller status på kroppen, hunger, behov av sömn/vila osv. Ju mer lyhörd jag blir, desto bättre blir den på att tala om för mig hur det ska vara känns det som! =)

Nu ska jag skutta in i duschen och göra mig i ordning i god tid för en gångs skull, hatar att stressa till jobbet och ändå försätter jag ofta mig själv i den situationen. Vill inte komma dit och börja min arbetsdag med stress i kroppen, för som vi alla vet - så är stressade människor väldigt osköna jävlar! ;-)

Önskar er alla en finfin dag! :-))

2 kommentarer:

Micke sa...

Förstår precir hur du känner dig. Kom precis hem från min första löptur sedan Oktober förra året. Har bara kört styrketräning sedan dess. Men av någon anledning blev jag sugen på en tur idag. Var länge sedan jag kände så här när jag kom hem. Men jag hade garanterat inte lika fint löpsteg som dom du mötte på Frösöbron. Efter ett år med mycket styrketräning och FÖR mycket mat så kändes det i knäna hehe. Men skam den som ger sig!!

Susanne Löfgren sa...

Ja ååh springa är ju det bästa som finns!!! :D :D :D Det är samma här, kommer fan inte i brallorna längre, så verkligen dags att köra igång! Å det känns direkt när man springer ju! Det är skönare om kroppen är lite lättare! ;) Ös på!!!! :D :D :D