onsdag 23 november 2011

Kolisar bort!


Har börjat prova lite smått om jag kan äta lite potatis och havregryn, med tanken om att det kanske bara är mjölet jag inte tål? Men nä. Min mage är som den värsta ballong och protesterar hejvilt. Mår inte bra för fem öre. Å mina jobbiga vätskeansamlingar i benen som jag dragits med länge nu, är värre än nånsin. Så det är bara att inse: Varför ändra ett vinnande koncept?

Det är ett jädra tvistande om kolhydraternas vara eller icke vara. Jag är inte benhård, äter mycket nötter och sånt, men jag äter sånt som jag MÅR BRA AV. Sen vad andra äter eller inte, det är upp till dem, så länge de mår bra! Alla är vi olika och mår bra av olika saker, det gäller att hitta sitt eget sätt och sin egen väg. Förstår inte varför det måste vara ett sånt jäkla krigande om alt hela tiden? Så länge vi mår bra är allt bra och som vanligt så är det bara att lyssna på sin kropp och använda lite sunt förnuft.

Samma sak med träning, jag tränar oftast på morgonen, på tom mage. Det mår JAG bäst av. Behöver komma igång direkt och är ingen sån som klarar av att äta tidigt på morgonen, så frukosten blir efter träningen. Sen om det är nedbrytande eller uppbyggande för kroppen? Jag resonerar såhär: Den bästa träningen är den som blir av! Sunt förnuft! =)

För att återgå till rubriken, så återgår jag till det sättet att äta som jag uppenbarligen mår bäst av! =) Det är himla bra att ens kropp talar om för en så tydligt vad som fungerar och ej tycker jag! =)

Skal för övrigt iväg på akupunktur imorgon! Det blir himla intressant! De här vätskeansamlingarna som jag dragits med länge nu, beror förmodligen på hormonell obalans, det känns instinktivt så. Jag är väldigt känslig för hormoner och bl a därför äter jag inte p-piller då de ställer till det väldigt i kroppen och psyket på mig (tur det finns kopparspiral!). Kan smälla upp flera kg i vätska innan mens och nu har jag inte haft mens på flera månader (fast nu kom den äntligen för några dagar sen). Det känns som att det är vad som ställt till det, för vid mens sker naturlig rensning i kroppen. Nu har det liksom bara samlats på i flera månader utan detta. Akupunktören sa förresten när jag pratade med henne och nämnde detta om hormoner, att det var tur att jag är så känslig så att jag inte kan äta p-piller för de är INTE bra för våra kroppar!

Å nej jag har aldrig befarat graviditet, isf är det den helige ande ;) och nej, jag har varken ätit klent eller våldstränat eller nåt sånt. Men kroppen har varit i ruggig obalans av någon anledning och jag känner ännu av det, så det ska bli intressant att se vad dessa nålar kan göra! Tror på att stärka kroppens självläkande förmågor och stimulera till självläkning, rensa ut och skapa balans! =)

Nu bär det iväg på promenad! Önskar er en finfin dag! =))

4 kommentarer:

Malin sa...

Susanne, du är den klokaste jag vet! Amen på detta alltså! Det är ju precis vad det handlar om, att lära känna sig själv och vad som funkar för en själv.

Jag har all respekt för de som väljer t ex LCHF eftersom de upplever att det fungerar bra för dem. Men när det sedan ska predikas och bli religion och ett uppdrag att få oss andra "syndare" upplysta - då vill jag inte höra mer och tappar all sug på att ens prova nåt annat än min HCHF. ;)

Att göra sitt eget val, stå för det men samtidigt ha respekt för andras val, det är vackert tycker jag. Och det gör du så bra fina Susanne!

Kram!

Susanne Löfgren sa...

TACK fina fina du! :D Å tack detsamma! Du är inte bara klok, utan den mest inspirerande och framförallt o-bittra människa jag känner! För dig är inget omöjligt och då börjar man ju gladeligen att tro på SIG SJÄLV och sina möjligheter också! :D Fantastiskt är ordet! :D

Å visst är det bra att vi alla kan hitta saker som fungerar för oss, vare sig det gäller träning, kost eller bara livet i stort liksom! =) KRAM!!!

Malin sa...

Åhh. <3 <3 <3 Så glad om jag jag inspirera nåt!

Visst är det fint. Man får lära hela livet liksom!

Träningsglädje sa...

väl rutet! vi fungerar alla olika trots att vi har 2 ben, 2 armar och 1 hjärta gemensamt. gör det som känns bäst för dig!

tack för din kommentar inne hos mig tidigare idag, den gjorde mig väldigt väldigt glad! hoppas du ha en g r y m kväll!