torsdag 5 januari 2012

Anna Hallén


Läste nyss lite i Anna Halléns blogg, gillar den skarpt! Den är inspiration för MIG eftersom JAG mår bra utav den typen av mat! =)

Delar med mig av 10 enkla knep från hennes sida som jag kommer att ha som inspiration i mitt vardagliga liv! =)

"1. Ät en 2-3 ägg till frukost och en handflata (med fingrar) stor mängd kött, fågel och fisk till lunch och en likadan till middag. Proteiner behövs för att du ska vara nyrenoverad och i tipp topp skick.
2. Ät 500 gr grönsaker ovan jord var dag. T ex blomkål, broccoli, paprika, tomat, gurka, vitkål, zuchini mm. Grönsaker ger folsyra och vattenlösliga fibrer.
3. Lök är en av de absolut nyttigste grönsaker så ät lök trots kolhydraterna…. :)
4. Lägg till 1 dl fet gräddsås eller motsvarande till var måltid. Fett är gott och skapar mättnad!
5. Ät 2-4 måltider per dag. Känn efter vad som passar dig. Din kropp har svårt att ta upp all näring på bara en måltid.
6. Ät 1 dl nötter per dag om du kan hantera den mängden kolhydrater. Blandade av alla sorter för mineralernas skull. Tål du inte nötter eller inte kan hantera kolhydraterna så ät tillskott av magnesium och selen.
7. Väljer du att äta mer kolhydrater eller tränar väldigt mycket så kan många lägga till rotfrukter, yoghurt och bär.
8. Rör dig. Mycket och ofta. Men vad du gör spelar inte så stor roll, bara du tycker om det :)
9. Är du stressad? Då har du för mycket kortisol i kroppen. Minska den nivån med motion, spikmatta eller avslappning.
10. Sugen på något gott? Ostar av alla sorter är ett kanonval. Några av oss kan även njuta av lite riktigt mörk choklad."

Inga kommentarer: