fredag 6 januari 2012

Att veta vad man vill å inte!


Igår var det det rejält mycket på jobbet och jag var väldigt trött innan dagen var över.. Jag brukar tänka varje morgon att IDAG skall jag vara vänlig emot varje människa jag möter. Idag skall jag göra ett bra jobb! Osv osv.. Ibland går det - ibland blir det inte som jag tänkt mig.

Igår höll det inte riktigt hela dagen. Jag var så trött på slutet av dagen och det var kunder kvar långt efter stängning. Jag vet att jag kan välja mina tankar och välja glädje. Men samtidigt är jag ingen robot. Ibland är jag så trött på energi att jag liksom inte orkar ge av mig själv. Det är tomt. Det är som att försöka köra en bil på ångorna i tanken. Såna gånger kan en enda otrevlig kund sänka mig så att jag sjunker ner och inte orkar ge mer. Samtidigt så kan en enda glad kund verkligen höja en så att man är glad och skrattar och ler i timmar efteråt!

När man jobbar i butik så är man mitt bland allt folk hela tiden, när man står i kassan hela dagarna som jag gör, så är ju lunchen enda stunden man får lite tystnad och ro, annars är det ju människor i rörelse och massor av ljud omkring en hela tiden. Bara det är tröttande.

Å jag känner allt oftare att jag behöver ett break ifrån serviceyrket. Tror det skulle vara annat att jobba extra med det, då får man en paus från det då och då! Nu skall man skratta, le och ge av sig själv oavsett om människor är otrevliga emot en, oavsett om människor ignorerar en, inte ens säger hej och pratar i mobilen hela tiden medan de handlar och nästan tycker att man stör om man försöker få lite kontakt.

Sen finns det ju massor av fullkomligt underbara människor som gör ens dagar och som jag skrev tidigare så kan det räcka med en enda sådan för att lyfta en och göra ens dag!

Men det jag skulle komma till med dessa funderingar var att när jag gjorde sällskap med min fina kloka vän och kollega B på vägen hem, så sa hon att gud vad bra att jag kommit på vad jag INTE vill göra!

Å det är ju så himla sant! :D Det är ju jättebra att komma på vad man inte vill! Ju mer man kommer på vad man inte vill - ju mer kommer man på vad man VILL!

Så tänker jag med de relationer jag varit igenom också - jag vet ju mer och mer vad jag inte vill ha - och därmed vad jag VILL ha!

Fick även en påminnelse av en vän på facebook när jag uttryckte mitt dåliga samvete över att jag inte alltid är så "perfekt" som jag tänkt mig - som i detta fall på jobbet. Jag är väldigt duktig på att tala om för andra människor att de behöver få vara mänskliga och allt annat än perfekta. Men mig själv kan jag minsann slå på och förminska ibland när jag tycker att jag inte varit bra nog. Hennes ord: "Min liknelse på dig är att du är en gul ros ♥ Full med kraft.....men som behöver vattnas när hon blir trött ibland:-))))) Helt ok att vara off.... ♥ Är man trött så är man, det bör man få vara:-) Detta dåliga samvete som verkar förfölja många av oss i tid och otid. INGEN mår bättre av det, ändå så har vi det! Ganska korkat egentligen." Å det har hon sannerligen alldeles rätt i!

Å jag ser verkligen fram emot det här året som nyss börjat! Jag tycker att det ska bli så himla roligt att sätta sig i skolbänken igen! Få träffa lite nya människor, att det rör på sig i livet, att något händer! Då brukar det börja röra på sig på andra fronter också!

Å jag är så lycklig att jag har det lugnt och skönt på känslofronten också! 2011 var ett omvälvande år på det viset. Jag välkomnar verkligen lugnet som råder nu!

Inga kommentarer: