torsdag 10 juni 2010

Är det värt det?



Ja då och då rycks jag med jag också, i hetsen som många har, nu är det sommar och "man ska vara i form". Dieter och hetsträning hit å dit..

Men, nä, jag orkar inte, eller rättare sagt vill inte! Det är i mitt tycke inte värt det.. Hellre kör jag på som jag gör, äter och mår gott, och tränar på för att det är roligt! Livet är för kort för att kastas bort och i min mening kastar jag bort det om jag inte njuter.

Å nä, njuta för mig är inte synonymt med att trycka i sig tio chokladkakor om dagen.

Njuta är att lyssna på min kropp, ge den vad den vill ha och handen på hjärtat, när jag lyssnar på den så är den så duktig på att tala om för mig vad den vill ha. Om det så gäller näring, träning eller vila!

Dagens samhälle med ständigt flödande information från alla håll är bra på många sätt! Men ibland kan jag tycka att det blir lite för mycket av det goda!

Om jag skulle få veta att jag hade en månad kvar att leva, så skulle jag sannerligen inte lägga min tid på att hålla på och bekymra mig över min kropp eller tusen konstiga dieter. Jag skulle spendera så mycket tid jag bara kunde med min familj och mina vänner som jag älskar! Jag skulle njuta av doften av nybryggt kaffe och en färsk kanelbulle! Jag skulle njuta av promenaderna med mina älskade små hundar, känna solen värma mitt ansikte och vinden leka med mitt hår! Jag skulle njuta av att känna mig stark och kraftfull, orka ta i och pressa mig på gymmet, som jag älskar så mycket!

Jag skulle kramas, mycket och ofta! Skratta, älska, leka, känna livet!

Förresten, varför kan jag inte göra allt detta här och nu? Vad hindrar mig? Livet är ju här och nu..!

Tror vi många gånger är dåliga på att uppskatta vad vi har fått och vad vi har! Om vi klagar över våra feta lår och möter någon som inte har några ben alls, då kanske vi plötsligt kommer att uppskatta att vi faktiskt har ben att röra oss med!

Och förresten, vem är det som bestämmer vad som är fint? Allt vi bombarderas med i media har givit oss rätt så snedvridna ideal! Vi får knappt ha fett på kroppen, inte åldras, inte vara sjuka, alltid vara så "perfekta".

Läs denna artikel t ex..

1 kommentar:

Anonym sa...

Kloka ord!