torsdag 10 juni 2010

Varför tjocknar mjölken till gröten?


Varför hittar jag av någon outgrundlig anledning en massa annat "intressant" lull lull när jag söker på heterogena blandningar och annat matnyttigt? Kan inte låta bli att läsa allt annat trams som jag hittar..

T.ex:

"Lars-Erik, 55: När jag inte ätit upp frukostgröten som äts med mjölk (standard +
mellanmjölk) så blir mjölken som gelé efter några timmar. Det händer samma sak antingen mjölken är ny eller på datumgränsen. Då jag tyckte att mjölken kan ju omöjligt vara sur på så kort stund i rumstemperatur så smakade jag och det smakade inte surt utan gott. Har hört talas om att man förr i tiden gjorde egen filmjölk eller långfil, kan det vara något av detta som bildats? Gröten innehåller många olika ingredienser men basen är havregryn och rågflingor. Vad är det som händer på så kort tid. Jag tror att något samverkar för ett glas mjölk som står framme blir inte tjock. Konsistensen uppfattar jag som lite tjockare än filmjölk eller som gelé, den är homogen och enfärgad. Hoppas det är nyttigt för det är gott.

Svar: Hej, Lars-Erik! Detta var en delikat fråga. Jag har konsulterat kollegor med mer organisk/biokemisk inriktning än jag själv utan att få något klart svar. En teori är att mjölken kan lösa ut något ur gröten som ger denaturering av mjölkproteinet så att något gelliknande bildas.
Alternativet kan vara att värmen från gröten i början åstadkommer samma sak. Jag har själv märkt att mjölk som värmts kan undergå förändring så att fast substans bildas (inte som vidbränt, det sker i glaset efter att det har hällts från kastrullen).

Om du hade sockrat gröten kanske det bildades sockerlag, då bör den goda smaken ha varit söt.

Vänligen

Nils-Ola Persson, universitetslektor i kemi"

Mycket intressant... eller? ;D Varför gubben låter sin gröt med tillhörande mjölk stå framme i några timmar är ju också tämligen intressant.. jag kanske måste försöka leta rätt på Lars-Erik 55 bast och fråga honom så att min nyfikenhet kan stillas...?!

Eller... så fortsätter jag att söka vad jag egentligen vad ute efter, och försöker låta bli allt distraherande trams! ;)

1 kommentar:

Linda sa...

men gud, det där var ju sjukt frustrerande, klarar inte av att de inte kommit fram till ett svar! *smått autistisk eller nåt* jag skulle vilja veta om han har sylt på gröten. mjölk reagerar ju på något i sylten så det blir vita "flagor" som liksom fastnar på sylten, eller hur? om gröten står länge kanske det tjockanr ännu mer. oh no, måste nog googla det nu. haha.