onsdag 9 juni 2010

Vad jobbar DU med?


Eftersom jag funderar mycket kring jobb nu, så undrar jag, ni som läser här då och då, vad jobbar ni med? Hur trivs ni på era jobb? Hur kom det sig att ni började jobba med det ni gör?

Kommentera snälla söta ni, så blir jag jätteglad!! :D Kan säkert finna någon slags inspiration från era berättelser! =)

Min längtan att bli tandhygienist dog en aning när jag fick veta hur svårt det var att komma in på utbildningen, men än är inte hoppet dött och det finns ju även andra alternativ! Är väl bara att söka järnet och hålla tummarna för att man kommer in på nån intressant och tilltalande utbildning! ;)

7 kommentarer:

Only me sa...

Jag jobbar som biomedicinsk analytiker på patolog-labb på sjukhuset. Det är en treårig utbildning på högskola/universitet. Jätterolig utbildning är det. Man kan jobba på flera olika sorters labb ex kemlabb, blodcentralen, mikrobiologen mm. Jag jobbade på Ericsson innan och blev uppsagd när det var de där jätteupprägningarna. Då bestämde jag mig för att bli polis. Började plugga på komvux. Sökte polis, gjorde prov och åkte till Ume på fystest. Under fystestens ena del skadade jag mitt högra knä och har sedan inte vågat göra om fystesten. Så, jag kollade runt på massa utbildningar som motsvarade sånt som jag är intresserad av och hokus pokus så fanns denna utbildning rakt framför näsan :)

Lycka till!
Kram

Susanne Löfgren sa...

Åh vad härligt att du hittade ditt kall! :D Hoppas att jag oxå gör det! Känner mig lastgammal på nåt sätt, men än är det ju inte försent! Vill man så kan man! =) Kram!!!

Only me sa...

Åhh, men du är inte lastgammal! Vi var flera i min klass som var min ålder och många år äldre. En av tjejerna fyller 50 snart :) Det är aldrig för sent!!

Erika sa...

Administrativ assistent på FK, lär mig mycket om chefsjobb utan att vara chef. Mkt med budget och planering och det är bra saker att ha med sig även om det inte är nåt jag tänkte jobba med resten av mitt liv. Ska samtidigt läsa juridik och ekonomi. :P

Har ju jobbat som personlig handläggare på FK, bespottat och hårt men givande om du kan vara kreativ, professionell och empatisk.

Jag kan se dig på till exempel arbetslivsresurs - du har utbildning för det, det handlar inte om myndighetsbeslut utan om att stötta individer att hitta sin väg. Du är en sån som är bra för människor, du gör folk glada och starka i sina beslut.

Är säker på att du kommer hitta rätt, sötis. <3

Susanne Löfgren sa...

Nä du har nog rätt! =) Har länge låtit mig hindras av att jag redan pluggat (rehabiliteringsvetenskap 3 år) och således har studieskulder, men jobbar jag extra borde det gå att lösa ändå utan alltför stora hål i plånboken.. det är ju ändå ens liv och en stor del av ens tid det handlar om..! =)

Susanne Löfgren sa...

Erika - jag beundrar dig verkligen som pallat jobb som handläggare på FK, tror det skulle döda mig en smula.. är så jävla känslig.. men det som inte dödar härdar..?

Härligt att du gör något som ger dig något och som du kan ha nytta av! =) Jag känner mig mer förvirrad än säker på vad jag ska göra..

Vad är arbetslivsresurs för nåt? Nu blev jag nyfiken! =)

Kram!!!!!

Erika sa...

Fast det är inte så hårt egentligen, det gäller bara att vara kreativ. Ansvaret för det egna livet ligger till syvende och sist i allas egna händer, jag kan bara presentera vägar och redskap. Men det är klart att det tär att ge så mycket av sig själv till människor som inte har förmåga att ge tillbaka.

Arbetslivsresurs gör en massa olika saker, de samarbetar med Fk, Arbetsförmedligen, Försäkringsbolag, sjukvård - för att hjälpa individer att komma tillbaka till arbete, hitta nytt arbete, hitta nya vägar, stärka sig själv etc:
http://www.arbetslivsresurs.se/

Det finns en massa varianter på vad de gör..

Och faktiskt, jag har ingen aning om vad jag vill göra när jag blir stor... :P

Kram