torsdag 30 september 2010

Tankar är kraft!


Var på halvdags föreläsning med Sanna Ehdin och fick en rejäl energiboost!

Har alltid känt att jag innerst inne, inuti mig själv VET vad jag är bra på! Vet vad som ger mig energi! Vet vad som är min väg!

Men jag har tappat bort mig själv så många gånger på vägen. Halkat in på andras vägar istället för att följa min egen. Det är två steg framåt och ett tillbaka många gånger, men det är ofta så utvecklingen går till. Ingen väg är spikrak och åh vad mycket bra jag lär mig om mig själv på vägen!

På senare tid har jag kommit på mig själv många gånger att jag inte letar överallt efter svaren längre, för de finns ju alltid i mig själv! Däremot kan jag inspireras av andra vilket kan ge mig AHA-upplevelser och fylla på min energi!

Jag har otaliga gånger på slutet tänkt på detta med att ändra en dålig känsla eller tanke till något bra! Jag fastnar fortfarande i ett negativt tänk, i synnerhet på vissa områden i livet. Men jag är MEDVETEN om det och jag övar mig!

Ibland är det så himla påtagligt att det nästan går att TA på det, den där känslan och insikten att det går att vända en dålig dag till en bra!

Som idag till exempel. Vaknade upp med olustkänslor i hela kroppen. Visste inte ens varför, kände mig lite sådär ångestfylld när jag vaknade. Kanske har drömt mardrömmar som jag inte minns, eller bara kände mig så ändå, det vet jag inte varför.

MEN jag bestämde mig för att dagen inte ska få fortsätta i samma anda. Det ska bli en BRA dag! Tänkte snälla fina tankar om mig själv och drog igång bra musik på hög volym, något som alltid kickar igång mig! Sen på med träningskläderna och stack ut och joggade!

Det är M A G I S K T ! Någonstans där på mitten av rundan började jag tina upp och sen kom det, det där stora leendet som inte kan suddas ut! Kände livskraften och energin återvända till mig, fylla upp hela mig!

det är F A N T A S T I S K T !

Varje gång jag känner såhär och när jag lyckats vända något dåligt till något bra, klappar jag mig själv på axeln och säger till mig själv att: KOM NU IHÅG DETTA! Att det GÅR att ändra något dåligt till något bra!

Med detta menar jag inte att man behöver springa omkring och le ständigt och jämt! ALLA känslor är tillåtna! Det du kan känna - kan du även läka! Ingen människa är alltid på topp, då är man en robot, instängd i lager av olika fasader! Det är lika viktigt att kunna gråta som att kunna skratta!

MEN jag har faktiskt börjat lära mig - och insett - att jag kan skapa mitt eget välmående och min egen kraft! Att jag inte är något slags offer! Det fanns en tid i mitt liv då jag faktiskt på fullt allvar trodde det. Att jag inte kunde göra något åt min situation! Då jag läckte energi pga att jag tillät mina negativa tankar ta över helt och hållet och då jag tillät energivampyrer att ta min energi!

Känner mig så oerhört GLAD och TACKSAM nu!!!

Tänkte på det när jag gav mig ut för ett tag sedan, vad otroligt tacksam jag är över att jag är frisk! Över att jag har mina ben som tar mig ut på mina härliga rundor! Tänk om jag hade suttit i rullstol eller något och plötsligt en dag vaknat upp med fungerande ben, då hade jag kunnat springa jorden runt på ren vilja och glädje känns det som! Det är så lätt att ta saker och ting för givet!

Jag försöker att komma ihåg att känna tacksamhet VARJE DAG! Tacksamhet är också något fantastiskt bra för att få bukt med känslor som gör ont! När jag påminner mig själv om hur otroligt mycket jag är tacksam över, så blir jag liksom automatiskt gladare och gladare, då jag inser hur mycket jag faktiskt har att vara glad och tacksam över! Det är en underbar härlig känsla! :-)

Önskar er alla en fortsatt fantastisk dag! Dagen är din och den blir vad du gör den till! :-)

1 kommentar: