söndag 14 augusti 2011

Olika situationer, olika människor, olika känslor, olika val


Tänkte tanken igårkväll när jag hade en sån där helt underbar kväll då jag kände mig fullkomligt genomsyrad av lycka!

Träffade först en älskad vän, fikade, pratade och mös i solskenet på stortorget! :)

Sen drog jag hem till små älsklingshundar och hängde med dem resten av kvällen. Gick en promenad genom vackra östersund och kände hur förälskad jag är i denna stad!

Pratade med min vän igår om behovet av ensamhet, att vara för sig själv. Båda har vi ett stort behov av den saken. Jag fungerar så att jag så gott som aldrig kan planera in saker, jag kan ju inte veta när dagen väl kommer om jag är på humör för vad-det-nu-är-som-ska-ske? Då får det hellre vara.

Är jag på mitt ensam-humör, trivs jag inte bland folk.. Är det saker som kräver planering, tackar jag så gott som alltid nej om jag inte får lämna ett kanske.

Det jag funderade över igår var, hur en "likadan" situation kan te sig så olika för olika människor! Jag VALDE min ensamhet igårkväll, därför var den underbar för mig! Medan en ofrivillig påtvingad ensamhet kan vara en olycklig upplevelse.

Precis som att någon människa i en stor grupp njuter och trivs, medan en annan människa i gruppen som kanske inte riktigt känner sig hemma där - kan vantrivas och längta därifrån. Samma sak - olika upplevelser för olika människor.

Man kan vara själv utan att känna sig ensam - och man kan känna sig väldigt ensam i ett sällskap.

Frivillighetens magi är stor. Har man själv valt, så vill man ju, då blir det oftast bra!

Olika människor - olika upplevelser. Om vi bara tar människor i en biosalong som exempel, så kan det vara hundra olika drivkrafter/upplevelser! Någon kanske är där hundra procent för filmens skull och lever sig in helt i den världen! Någon kanske är nykär och där på pirrig dejt, märker inte så mycket av filmen, men desto mer av pirret i kroppen och värmen från handen i sin hand. En tredje kanske äntligen unnat sig en ledig kväll och mest njuter av att komma hemifrån en stund och känna ro i kropp och själ.

Samma sak - olika upplevelser/känslor!

Nu tog det tvärstopp i skrivklådan och det blev väldigt rörigt/joxigt skrivet idag känner jag. Men då får det vara så. Detta var det som skulle ut för stunden! =)

Önskar er alla en härlig härlig Söndag! :)


Inga kommentarer: