lördag 22 januari 2011

Funktionshinder?


Funktionshindrade... väljer vi att kalla en del av människorna i samhället...

Tänkte på det där sist fina H kom in på jobbet, vilket han brukar göra på morgnarna innan han åker till sitt jobb. H jobbar för Mica, är vad många skulle kalla annorlunda, avvikande från normen eller vad ni nu vill kalla det. Funktionshindrad?

Varje morgon han kommer in på jobbet säger jag: Tjena H**** , hur e läget?

Får alltid svaret: Det är inga bekymmer! Å möts av ett stort leende, hela han strålar som en sol!

H är alltid ärlig, säger vad han tycker och tänker! Han är nöjd och glad och trivs med sitt liv! Han är äkta och sann! Jag blir alltid glad när han kikar in på jobbet för en pratstund!

Ibland tänker jag på det där. Så mycket konstiga saker vi "vanliga" (gillar inte ordet eller att sätta etiketter på saker och ting, men ni förstår hur jag menar..) människor håller på med.

Det spelas spel, stängs inne känslor. Ibland läggs en massa fokus på en massa små skitsaker istället för att uppskatta det lilla enkla och fina i livet och se det stora hela och känna glädje och tacksamhet över det!

Vem är det som är "funktionshindrad" egentligen? Är det han? Eller är det vi?

Ibland önskar jag att hela världen vore lite mer "funktionshindrad"!

6 kommentarer:

Håkan sa...

Bra skrivet!
Jag sitter själv i rullstol, och jag är inte handikappad. Jag är bara hjulbent.

Susanne Löfgren sa...

Hjulbent! Ett sånt härligt ord du satte på det! :D Önskar dig en underbar dag!!! :D

Håkan sa...

haha! ;-)
Du har en intressant blogg. Många bra läsningar.
Tack det samma! :-)

karolin sa...

Håller med. "Funktionshindrade" dömmer inte folk för deras hudfärg, religion osv. De dömmer inte som vi "normala", så då kan man ställa sig frågan, vem är det som är utvecklingsstörd egentligen?

Unknown sa...

Dom är så underbart ärliga i sina kommentarer....tycker de är underbart att sitta o prata med dom när ja kör dom i taxin. Dom säger precis va dom tycker o tänker o håller inte inne på känslor o tankar som vi "normala" gör

Susanne Löfgren sa...

Ja som sagt.. ibland önskar jag att världen vore lite mer "funktionshindrad"..! =)