torsdag 8 december 2011

De där dagarna. Alla har vi dem!


De där sämre dagarna, alla har vi dem då och då. Det är lätt att man känner sig ensam om saker och ting - men det är man inte. Det är också lätt att slå på sig själv för att man "inte har rätten att känna sig låg" när det bara gäller I-landsproblem. Det finns alltid de som har det värre osv osv. Och visst, det kan vara bra att sätta saker och ting i perspektiv till annat, men vi skall tillåta oss att känna allt vi känner. Att lägga locket på är aldrig bra. Att ha en positiv livssyn innebär inte att man alltid är på topp. Ingen är alltid på topp. Ingen är perfekt. Då är man en robot och inte en människa. (Vem är den där ingen förresten?).

Nu har jag haft några såna där dagar. Tror mest att det beror på PMS. Jag är oerhört känslig för när hormonerna svajar i kroppen. Det gör att jag lättare kan förstå varför jag känner mig som jag gör. Men oavsett så är det ju inget vidare för det. Drar på mig en massa vätska i kroppen vilket gör att jag känner mig BLÄ både inuti och utanpå. Som jag sa till en kollega igår när han frågade hur läget var när jag kom till jobbet; Du vet, såna där dagar när man vaknar upp och känner att man vill spontankräkas när man ser sig själv i spegeln? Idag är en sån dag. Å man FÅR ha såna dagar. Det är lite drygt att ha ett serviceyrke såna dagar, när jag helst vill gå och dra täcket över huvudet, inte träffa en enda människa och bara gömma mig för hela världen. Men de går ju även de dagarna!

Å det är dagar som dessa som är utmaningen! Dagar då man känner sig pigg å fin å glad, då glider man ju bara med och njuter! Men såna här skräp-dagar då man liksom vaknar på minus-sidan, då drar man lätt till sig ännu flera negativa tankar och så är bollen i rullning.

Idag ska jag verkligen försöka att vara snäll med mig själv istället. Inte slå på mig själv för det gör ju verkligen inte något alls bättre - tvärtom! Okej jag tog mig inte upp kvart i fem imorse som det var tänkt, men även jag kan ju vara trött ibland. Nu ska jag göra det bästa av den här dagen istället. Gå långpromenad med älskade hundar, träna lite hemma (tycker INTE om gymmet på rådhusgatan, trivs inte där för fem öre och längtar tills gymmet här ovanför mig är klart), börja knåpa på jobbansökningar. Å så ska jag bada bastu! Det gör mig så avslappnad och rofylld. Visa kroppen och själen lite kärlek helt enkelt. Å göra så gott jag kan!

Dagar som dessa då jag känner mig lite liten och skruttig önskar jag att jag hade mamma och pappa nära, så att de kunde komma över på en kopp kaffe å ge mig bästa mamma å pappa-kramarna. Så underbart det är att ha en sån fin familj som jag har! De betyder oerhört mycket för mig! =)

Önskar er alla en fin dag oavsett om den är lite skruttig eller inte!

Inga kommentarer: