torsdag 8 december 2011

Varför begränsa sig?


Jag ställer mig ofta den frågan. Jag vill inte begränsa mig! Varken genom att tänka negativt (att tillåta sig känna allt man känner är en annan femma! :)) eller genom att etikettera allt/dela in saker i fack. Kreativitet och glädje ger styrka och energi, inget som skall kvävas eller dödas mao!

Jag är så himla glad över att jag kommit in på utbildningen som jag vill gå! Jag ser verkligen fram emot den! :D Nu gäller det att ha fokus på MÖJLIGHETER och det POSITIVA, att se till detta och omge sig med människor som stärker en och tror på en! Å att tro på och stärka sig själv såklart! =)

Har mött många tvivlare genom livet, såna som varit väldigt bekymrad över en väldig massa saker i mitt liv, som jag inte alls bekymrar mig om för fem öre! Herregud, har du inte gjort något av din utbildning? Kastat bort flera år av ditt liv och dessutom lagt pengar på det och nu jobbar du inte ens med det?! (Jag har en kandidatexamen i rehabiliteringsvetenskap). Jaså, är det nåt nytt nu? Nyss skulle du ju bli personlig tränare?! (Jag är utbildad styrkeinstruktör, men jag läste aldrig vidare till personlig tränare). Ska du jobba OCH plugga? Herregud, hur ska du orka?

Sen finns det också MASSOR och mestadels positiv energi omkring mig! =) Det är den jag fokuserar på och tar tillvara. Såhär är det. Livet är föränderligt! Känslor är färskvara! Det gäller att våga prova nya vägar och det kan vara en himla massa provande innan man hittar rätt! Det kan också vara så att något som är rätt en tid i livet, inte är det en annan tid i livet! Livet är som att cykla, man måste vara i rörelse för att hålla balansen!

Inget i ens liv är någonsin bortkastat - för det har gjort en till den man är idag! Det har lärt en saker om sig själv och andra! De gånger saker "varit fel" så kan det ha varit för att visa en vägen till det som är rätt! Så det finns inga fel. Inga misslyckanden eller misstag! Hur man än gör - kan man bara vinna!

Jag ser det som en styrka att våga välja en ny väg när något inte längre känns rätt, än att stånga sig blodig genom att envist hålla fast vid något som inte längre är rätt för en - bara för att "det ska vara så".

Hinder är vad man ser när man tar ögonen från målet! Och det vi fokuserar på - växer sig starkare! Alltså: fokus på möjligheter, fokus på det positiva!

Om vi människor inte vore föränderliga, skulle vi bo på samma ställe i hela livet, ha samma partner, samma jobb, osv osv osv. Nu kan det ju falla sig så för vissa och vara hur rätt som helst, men ni fattar poängen! =) Man kan ju först vara jätteglad över att träffa en människa, ha en önskan om att leva sitt liv med den, och sen bli minst lika glad över att det tar slut en vacker dag! Man kan hitta sitt drömjobb, som verkligen ÄR ett drömjobb DÄR och DÅ, för att sedan, längre fram i livet inget hellre önska än att komma därifrån! Allt som sker har en mening! Vi kan aldrig så noga veta vad som händer i våra liv, även om mycket såklart är påverkbart och allt handlar inte bara om en massa görande, det gäller att ha lite plats över till varande också! Men en del av tjusningen är all denna ovetskap, överraskningarna i livet, alla dessa olika vändningar det tar! Å den där vägen som är alldeles ens egen, fullkomligt unik! Alldeles makalöst fantastiskt!

Livet är HÄR och NU. Därför blir vi aldrig för gamla för saker och ting. Den enda som kan begränsa oss är vi själva! Jag vet inte om jag har 60 år eller en vecka kvar att leva, men jag vill njuta av livet och göra det som känns rätt JUST NU! :-))

Varför begränsa sig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt fantastiskt skrivet! Har läst det nu 3 gånger. Det var just ikväll som jag behövde de positiva ord. Tack!

Susanne Löfgren sa...

Det man behöver just här och nu brukar man dra till sig på något sätt! Glad att du fann detta just när du behövde det! Å glad över dina fina ord! :) Kram!