fredag 17 februari 2012

Optimalt att alltid välja det optimala?


Optimal.

Slår man upp ordet i SAOL står följande: Bästa möjliga, mest gynnsam.

Ja, jo jag hajar betydelsen av ordet.

Frågan är vad som är optimalt i praktiken? Har optimalt med balans att göra eller ställs ordet mestadels i samband med prestation?

Jag som alltid har huvudet fullt av tankar på än det ena, än det andra, har funderat över ordet idag.

Jag gillar ju inte detta med att begränsa sig. Gillar inte att sätta etiketter på allt och dela in i fack. Gillar inte att känna mig låst.

Jag gillar inte heller att leva "perfekt".

Exempelvis så mår min mage bäst när jag håller mig ifrån mjölmat, ris och sånt. Min mage mår bra av mycket fett. Skulle man se över hur jag mestadels äter, så skulle det vara LCHF-relaterat, eller lite Colting-tänk över det kan man säga. För det mesta så att säga.

Men ibland tycker jag att det är värt lite magknip för att kunna äta en semla t. ex. Inte fan är socker nyttigt, det vet jag mycket väl. Ändå äter jag det ibland. För att jag vill. För att jag tycker att ibland gör faktiskt ingenting.

Jag vet att det är min kropp mår bra av såväl träning som vila. Jag försöker lyssna på den och känna efter hur den mår och vad den har att säga mig. Ibland behöver jag sparka igång mig själv, så kan det mycket väl vara.

Men jag vill inte känna någon hets. Jag vill känna att jag mår bra oavsett om jag är vältränad eller inte (mycket relativt begrepp - jag vet! :)). Jag behöver få skräpa till ibland för jag mår liksom bra av det också!

Det finns så många tips och råd för hur vi skall leva "optimalt".

Hur vi ska äta och träna för optimala resultat. Hur vi skall leva våra liv för att de skall vara så optimala som möjligt på alla olika plan. Det kan gälla arbete, studier, våra familjer och barn, vänner, våra intressen, vår fritid osv.

Men är det verkligen så optimalt att behöva tänka på alla dessa saker hela tiden? Är det så optimalt om det blir för mycket så att det skapar en massa stress och orimliga krav på oss själva?

Det är bra att utmana sig.

Det är bra att vara medveten om saker och ting.

Men jag tror att livet måste få vara lite icke-optimalt.

Såväl som optimalt.

Kanske är det då det verkligen är optimalt på något sätt?

Då vi finner balans?

Som alltid gäller också - att vi alla är olika.

Det finns inga rätt eller fel.

Vad som är "optimalt" för dig - kanske inte är så "optimalt" för mig.

Intressant att fundera över är det i alla fall! :-)

(Bildens betydelse i sammanhanget? Tja.. det undrar jag också! Roligare med bild än utan! ;))

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig, man får inte bli slav under något. Det är nog det som är balans att kunna lyssna in och kunna hitta något som känns okej för mig och köra på det. Ha en skön helg.