torsdag 25 mars 2010

Kom ihåg!

Nu skall jag påminna mig själv om och komma ihåg att en dag som inte startar så bra, kan bli bra!

Vaknade med den där klumpen i magen imorse och det kändes inget vidare. Började genast spinna vidare på alla möjliga negativa känslor.. Hjärnspökena tog över mitt huvud och åt upp mig! Tänkte att nej nu jäklar tar jag med Mozart ut på promenad och tar kål på de där jäkla spökena!

Sagt och gjort! Det tog en lång lång stund innan tankarna började snurra i rätt riktning, men det blev ju bättre!!!

Nu mår jag så mycket bättre!! Jag ÄR en oerhört känslig människa och det är jag ju fullt medveten om! Det har som alla andra saker sina klara för- och nackdelar! Jag kan ge så oerhört mycket av mig själv och jag kan verkligen känna mig superglad och stråla som solen själv! MEN jag blir också oerhört ledsen när jag väl är ledsen och jag kan bli lite väl djup ibland och trassla in mig i onödiga negativa tankar!

MEN jag har kommit så pass långt med mig själv att jag vet att jag kan få bukt med dem, att jag kan mota bort en dålig tanke med tio bra! Detta innebär inte att jag förtränger mina känslor, utan att jag inte låter de där hjärnspökena ta över mitt varande!

Jag ska försöka påminna mig själv om att om det är något jag faktiskt inte vet, så behöver jag inte utgå ifrån att det är något dåligt, utan innan jag vet fakta kan jag faktiskt strunta i att bry mig!

Jag har bestämt mig för att jag vill leva och må bra och jag övar mig varje varje dag! De dagar som är enkla och lätta, fyllda av glädje, är lätta. Det är de tyngre dagarna som är utmaningen!

Älskade fina S sa till mig en gång, en av de första gångerna vi sågs, frågan om jag hade mått dåligt i mitt liv? Jag svarade sanningsenligt ja. Hon sa att hon hade känt det på sig direkt hon träffade mig, att hon kände att jag förstod henne på något sätt.. jag blev alldeles paff, hur kunde hon veta? Hur kunde hon känna det? Se det på mig? Det träffade mig rakt i hjärtat!

Jag finns fortfarande här, jag vill göra något bra av mitt liv! Lyckan är inget man kan ta för givet, den är ett aktivt val man gör. Jag är glad och tacksam över allt jag varit med om i mitt liv, för det har gjort mig till den jag är idag!

Jag kan tänka mig att det kan vara ganska jobbigt ibland, att leva med en sådan som jag, en utpräglad känslomänniska. det kan nog ta ganska mycket, MEN det kan också GE väldigt mycket! Jag är den jag är och det är så jag behöver få vara! Jag är spretig, jag känner allt starkt och djupt! Jag har inga gråzoner, är mer berg och dalbana! Men jag börjar hitta något slags lagom, jag börjar hitta en liten rakare linje! Jag kan hantera mina dalar nu och när jag är på toppen, då känns allt så jäkla underbart!

Självinsikt och självkännedom är redskapen! Jag behöver inte leta så förtvivlat längre för jag vet att alla svaren finns inom mig själv! När tankarna stillas och kommer till ro, så finns de där och allt är så självklart!

Just nu känns allt så mycket lättare än vad det gjorde imorse och det var bra att jag bestämde mig för att göra dagen till något bra! Nu ska jag komma ihåg det och dra lärdom av det! Jag kan utrota mina demoner! När tankarna kommer fram i ljuset, lossnar, så skingras molnen och solen kommer fram, starkare och mer strålande än någonsin!

Jag är så oerhört glad över att vara den jag är, över att finnas, över att leva!

TACK!

Nu ska jag träffa en älskad fin vän, trotsa vädret och gå en till promenad, prata och känna livet! :-)

Inga kommentarer: