onsdag 19 maj 2010

Trött dag..


Idag har jag vänt mitt dygn. Hade inte planerat in så tokmycket idag, städa lägenheten, ta en promenad och kolla studier. Efter mitt mkt lilla sömnintag har kroppen skrikit: NEJ NEJ NEJ! Jag vill bara vila! Jag är trött! Helt slut!

Eftersom jag numera börjar bli duktig på att lyssna på min lilla kroppkaka, har jag således befunnit mig i vågrät position hela dagen, läst och vilat!

Jag känner mig jävligt DUKTIG faktiskt som faktiskt kan unna mig vila nuförtiden när jag känner att jag behöver det! Speciellt sen jag började jobba nätter känner jag att jag verkligen måste vila mer. Nattjobbet sliter så otroligt mycket mer på mig än vad dag- och kvällsjobb någonsin gjort.

Vadå, inte göra nånting på en hel dag? Vavava? Det kan man väl bara inte? JO det kan man! ;) Vi människor är så duktiga att bara köra på alla cylindrar för allt vad som går hela tiden. Det är så fullt naturligt för oss att vara igång hela tiden, men inte fullt lika naturligt att faktiskt låta våra kroppar och själar VILA då och då! Det behövs också för en kropp och själ i balans!

Nu har jag laddat min kropp med energi och kommer att ha mera ork att ta av imorgon istället! =)

Det fanns faktiskt en tid för inte alltför längesedan då jag alltid körde på, jobbade, tränade, gjorde hundra saker hela tiden och kroppen sa ifrån. Jag blev sjuk gång på gång på gång. Jag fattade ingenting, var arg över mitt dåliga immunförsvar och gick och irriterade mig och stressade upp mig över det, vilket knappast gjorde saken bättre.

Vad min kloka stackars kropp hela tiden försökte säga till mig var ju: VILA! Jag behöver vila! Vad ska jag göra? Enda sättet att få stopp på den här hysteriska själen som bor i mig är att bli sjuk, för det är enda gången den tillåter mig att vila, när den inte har kraft till något annat!

Jag kunde köra på så att jag till slut sov flera dygn i sträck! Helt galet!

Så idag känner jag lugnet! Vilar min kropp och mår gott! :-)

3 kommentarer:

Jennie sa...

Kloka du! Jag brukar ha "inte göra nåt"-dagar också, det är så himla skönt!

Susanne Löfgren sa...

Visst är det skönt med såna dagar! Så välbehövliga! =)

Sandra på Ön sa...

Det var ett mycket klokt val av dig. Hoppas att du känner dig piggare nu. Kram Sandra