onsdag 5 maj 2010

Morgonstund har guld i mund!


Härliga ljuvliga morgon! Vaknade med ro i själen och värme i hjärtat. Ställde mig och snodde ihop en scones-smet och nu ska jag avnjuta nybakta scones och nybryggt kaffe tillsammans med en god bok. En viktig stund för mig själv i början på dagen.

Scones är ju så enkelt att fixa och tar inte lång tid! Såhär gör jag mina:

Blanda 3tsk bakpulver och 1.5 tsk salt med 8 dl mjöl (jag använder fullkornsdinkel) blanda sedan ihop med 100 g margarin till en grynig massa. Tillsätt 4 dl filmjölk och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila medan ugnen blir varm (250 grader). Jag gör två delar som jag plattar ut och skårar ett kryss med kniv. Grädda sen i ugnen 12 minuter ungefär. Medan sconesen blir klara brygger jag kaffe och plockar fram smör och ost, sen är det bara att äta och njuta! :-)

Tror detta får bli min nya rutin på mina lediga dagar, för fyfariken vad underbart det är! :-)

1 kommentar:

Jennie sa...

De där sconesen lät smaskiga och lite roligare än vanliga original. :) Ska testas!