lördag 5 mars 2011

Ärlighet


Så enkelt, befriande och lättsamt allt blir bara vi är sanna och ärliga!

Det har blivit så viktigt för mig att vara det! Från minsta "småsak" till större saker!

Personlig utveckling är två steg framåt och ett tillbaka. Det tar tid att ändra beteenden och tankar som varit befästa i många år av ens liv!

Så enkelt det är att det ploppar ut en liten vit lögn, helt per automatik nästan, utan att vi ens hinner reagera!

"Nä jag har inte tid" istället för "Nä jag vill faktiskt inte just nu" till exempel. Kanske inte så "farligt" men jag känner/tror att alla de gånger vi far med osanning mot oss själva skadar vi oss själva en smula.

För mig känns det väldigt befriande att vara ärlig och sann! Det läker mig själ! Kanske är jag inte riktigt där till hundra procent, kanske blir jag aldrig det? Men jo, jag är på god väg! Jag är medveten om det och jag jobbar på det - och det är huvudsaken! :-)

Vill dela med mig av ett mail som jag fick häromdagen av en vän. Ett mail som berörde mig djupt och som jag har läst om och om igen!!

"tänkte på det du skrev igår. Så brutalt ärligt och härligt! Inget hymlande där inte. Så började jag analysera det du skrivit, och kände att, "fan hon har ju inte bara rätt, hon träffade ju mitt i prick..!" För det är faktiskt så jag känner. Att jag hela tiden förväntas vara så jävla energisk och tycka att saker är kul bara för att det förväntas vara det. Och javisst, ibland är det det. Men oftast är resan dit, här snackar vi veckors gruvande, såpass utmattande att när det väl händer så fattar man ingenting, å är helt tömd på energi! Så ofta tackar jag nej, och skyller ifrån mig på nåt banalt om varför jag inte kan vara med. Sen när jag får se bilder från folk som deltagit får jag ett sting av avundsjuka, men det jag har lärt mig nu är att det inte är själva eventet jag är avundsjuk på, utan hellre deras energi och framförhållning! Som t.ex. skolgång. Så många gånger har jag varit avundsjuk på dom som "Blivit något" har en titel på sin karriär. Bara för att jag inte kan planera mitt liv 3 år framåt och sitta i skolbänken, så är det väl inget som säger att det är fel? JAg vet ju inte ens vad jag ska göra nästa vecka, och trivs förträffligt bra med det! Jag e inte synsk, kan ju inte veta hur kropp å själ mår då heller, för bövelen! Jag vet inte vad jag försöker komma fram till i detta mail, men jag antar att vad jag vill säga är att vi nog ligger på samma våglängd på många sätt, att vi tar dagen lite som den kommer, och kan hellre vara spontana om lusten finns där! Du väckte mig med dina rader. Inga omskrivningar eller krusiduller. Det var direkt från hjärtat, och varken oärligt eller oförskämt. JAg måste lära mig att inte filtrera hjärtats känslor. TACK för att du gjorde mig uppmärksam på det"

Inga kommentarer: