onsdag 23 mars 2011

Varför LCHF?


Ja varför äter jag enligt detta "tänk" ?

Den huvudsakliga orsaken är att min mage fungerar som den ska med denna kost! Jag har haft problem med den under större delen av mitt liv och provat att äta på de allra flesta sätt. Hade konstant stopp i magen förut. Värst upplever jag att det blir av mjöl, socker och mjölk. Min kropp klarar inte heller av för lite fett i kosten. Behöver fettet för att "smörja tarmarna" ;) .

Vet inte allt jag provat i mitt liv, rådet från läkarna har ju varit: mera fibrer! Vilket har varit direkt förödande för min stackars mage! Det bara förvärrade problemen! Motionerat och tränat har jag alltid gjort så det är ingen stillasittande livsstil som varit problemet. Under de perioder när magen krånglade som värst, kunde det gå över en vecka innan jag fick gå på toaletten, vilket resulterade i att jag till slut kräktes - nånstans var det väl tvunget att komma ut.. INTE KUL kan jag säga...! Men nu fungerar magen så himla bra! Enda gången jag kan bli svälld nu är när jag har PMS eller när jag fuskat och ätit mer kolhydrater och då får jag ju skylla mig själv..!

En annan positiv förbättring som skett sen jag började äta denna kost, är att jag nästan aldrig är sjuk numera! Tidigare var jag sjuk MINST en gång i månaden! Jag vet inte varför, men min teori är att om det ständigt är stopp i magen så kan ju knappast kroppen ta upp näringen som den ska och därmed försvagat immunförsvar!

Min kropp "håller liksom bra fason" av denna kost! Jag gillar att kunna känna mig avslappnad! Jag kan alltid ätas mig mätt, mitt sockersug är som bortblåst, jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt, allt sköter sig av sig självt!

Å den där seglivade myten om att vi behöver så förbannat med kolhydrater för att orka träna, måste vara en myt som sagt.. För mig fungerar det bättre än någonsin med träningen! Dessutom blir den kontinuerlig då jag sällan är sjuk numera! :)

Det var vad jag kom på just i denna stund, jag fyller på om/när jag kommer på mer saker! :)

5 kommentarer:

Jennie sa...

Underbart! :)

Min mage mår som sagt också så mycket bättre med denna kost, dock har jag fuskat på slutet. Jag har dessutom gjort fel har jag insett genom att äta mer än jag brukar :P jag fick ju för mig att jag skulle äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Även fast jag inte var hungrig. Därför har jag nog snarare gått upp än gått ner, eller om jag står stilla i vikten kanske.

Jag har så svårt att inte äta också, jag kan äta fast jag inte är hungrig. Jag kan vräka i ig godis fast jag inte är hungrig och bara äta NÅT bara för att... jag vet inte varför jag gör så. :/

Susanne Löfgren sa...

Jag äter ju inte enligt detta för att gå ner i vikt, utan för att jag mår bra av det, väger mig aldrig nu sen jag klev av tävlingsplanerna, då jag inte mår bra av det heller, så jag har ingen aning om jag gått upp eller ner, men kroppen känns bra och kläderna är ju inte för små så jag är nog som vanligt :)

Jag lyssnar på kroppen och äter när jag är hungrig, de gånger jag får konstiga sug eller vill äta mer är om jag fuskat med kolhydrater eller innan mens, sockersuget är helt borta igen dock: skönt! :)

Tror kroppen kan behöva tid att ställa om sig till "fettdrift" istället för de där kolhydraterna, men då gäller det nog att man inte fuskar heller :-) vet inte hur ofta du gör det? Fuskar alltså? ;)

Jennie sa...

Nä det är ju framförallt för att min mage mår så mycket bättre av den kosten som jag äter så. Sen är det ju bara ett plus om jag går ner nåt kilo. ;)

Jag har ingen aning om vad jag väger faktiskt och bryr mig inte så mycket om det heller, känner mest efter hur kroppen är. Och just nu är den lite för stor och plufsig för min smak. Men, tränar jag så äter jag mindre onyttigt... dock har jag halkat bort från träningen igen nu.. gha! :P Men det kommer väl.

Sista veckan har jag ätit för mycket kolhydrater, men så har jag roliga veckan på besök också så det kan vara därför.

Susanne Löfgren sa...

Ja den där mensen den kan ju ställa till med både ett och annat den! Jag är som en ballong just nu ;) Så det får man nog ha lite i åtanke!

Ja när man tränar så funkar ALLT bättre, så även kosten! :) Vad tycker du om att träna? Det är nyckeln! :) Den träning som är rolig blir av! Tror verkligen att det finns nåt för alla! =) Å promenader är väldigt underskattade! :)

Jag älskar ju att springa, har du provat det? :)

Jennie sa...

Mmm jag är fortfarande boll ven fast mensen kommit denna gången. Känns som hela jag är en vattensäng med dubbelhaka och skit i flera veckor nu. :P

Jo jag tycker om att träna när jag väl är där, karaktären sätter stopp för att ta mig iväg allt för ofta tyvärr. Konditionsträning tycker jag är skittråkigt ;) jag promenerar hellre. :)