måndag 20 juli 2009

Jag har en plan!!

Jag säger som Sickan; Jag har en plan!! ÄNTLIGEN har jag någon slags målsättning med min träning! Har verkligen saknat det! utan ett mål att sträva emot har jag svårt att verkligen motivera mig! Nu har jag träningslägret nästa sommar att se fram emot, och träna inför! (Jag SKA komma med, så är det bara! )

Planen är att äta ordentligt så att kroppen kan bygga på sig mer muskelmassa! Kroppen har bra muskelminne och det brukar gå ganska snabbt när jag väl kör igång! Jag har ju ändå styrketränat sen jag var 19 år, men några uppehåll av varierande längd, men som sagt, muskelminnet finns där! Jag ska sätta mig ner och göra någon slags träningsplan, med antal träningspass per vecka, vilka muskelgrupper jag skall köra, hur jag ska dela upp det, och vilka övningar jag skall köra. På så sätt har jag planen klar i mitt huvud redan innan jag kliver in på gymmet och kan lägga total fokus på övningarna och prestationen!

Min naprapat har sagt att jag skall köra enbart rygg och baksida axlar för överkroppen (pga min inte helt friska högeraxel) , jag kommer dock att börja träna alla muskelgrupper, tänker ta det lugnt och träna lätt, känna efter och ta det försiktigt. Jag tror att det blir obalans i kroppen annars och även lätt träning är träning och jag tror det är bra att kicka igång hela kroppen! Så länge jag lyssnar på den och inte ignorerar smärta av det dåliga slaget, så kommer det att gå bra! Jag känner trots allt min kropp väldigt väl!

Något som kommer att vara annorlunda motför tidigare upplägg, är att jag kommer att planera in även VILA! För balans måste kroppen även ha vila. Träningen är ju faktiskt katabol (nedbrytande), det är vilan som är det anabola (uppbyggande) då kroppen återhämtar sig, reparerar muskelfibrerna och bygger upp sig! Utan träningen skulle den såklart inte göra det, MEN det är lätt att glömma bort vilan!

Jag kommer att lägga en dag i veckan som total vilodag! Kanske någon promenad bara! Och lägga in tid för bastu, reiki och kanske någon relaxkväll ibland på badet el så. Funderar även på att lägga in vilovecka var 7e el 8e vecka! Denna vecka kan jag göra sånt som jag inte lägger så mkt tid på annars, gå långa sköna promenader, och få tillbaka träningssuget och motivationen, som face it, kan svikta ibland! Bättre att lägga in planerad vila än att köra på tills man blir sjuk!

Jag tänker oxå ta bilder en gång i månaden, då det är väldigt lätt att bli blind och inte se sina egna resultat! Ska oxå försöka (utan PRESS dock) att bokföra mina resultat och skriva upp hur jag känner mig i kroppen, om jag känner mig stark och fräsch, trött, sliten, och därigenom utröna vad som fungerar för mig och kroppen och vad som inte är fullt lika bra!

Jag känner mig TAGGAD! Och detta ska bli en rolig resa!! Först och främst ska jag bli frisk dock! Och jag kommer att köra igång med lugna puckar för att ge kroppen en chans att återhämta sig och inte bli sjuk igen! :-)

5 kommentarer:

Jennie sa...

Intressant intressant! Hur mycket vila lägger du in då? Eller menar du att du tränar alla dagar utom den absoluta vilodagen?

Susanne Löfgren sa...

Jag tror att jag (åtminstone till att börja med) kommer att köra 3 styrkepass i veckan och ett konditionspass! Då återstår 3 dagar, MEN 2 av dessa vill jag känna mig fri att kunna köra konditionsträning el 6,5-metoden! Jag är lätt sån (allt eller inget du vet) att jag kör på som bara fan och glömmer att vila! Därför tänker jag ha en inplanerad vilodag för att förhindra att jag kör slut på mig själv, denna dag får jag helt enkelt inte träna nåt annat än lugn promenad möjligen ;-)

Vila är nåt jag glömmer bort...

Har du läst "fitness för henne" av Linda Ekwall? Tänker utgå ifrån den boken, den är klockren!! :D

Jennie sa...

Ska testa den där 6,5-metoden nån gång (var tvungen att googla på vad det var :P) det låter ju bra. :) Nackdelen är att jag tycker det är så fruktansvärt trist med konditionsträning... vet inte hur jag ska lyckas bli av med det negativa runt det. Bara att värma upp innan träningen tycker jag är astrist... :/

Ska kolla upp boken också! Ghha! Vad du börjar få mig taggad! ;D

Susanne Löfgren sa...

Jag hatar oxå konditionsträning.. Men den där 6.5-metoden känns riktigt bra! Den är inte too much! Med bra musik i lurarna och TV-skärm att titta på, som d finns på gymmet, så går d bra! Musiken e huvudsaken dock :) Ska dock tvinga iväg mig själv på lite spinningpass framöver, i förhoppning om att det BLIR roligare med tiden! ;)

Egentligen krävs d inte så mkt för att man ska bli motiverad! För mig räckte det med att åka på tävlingen i Timrå för att få gnistan tillbaka! :D

Ska ner till Göteborg i December, till fitnessfestivalen! DÄR om någonstans får man inspiration! Tighta människor everywhere! Sjukt kul!

Jag som varit omotiverad i 2 år nu, är sjukt sjukt nöjd över att känna något slags sug! :D

Å du, om du e rädd att lägga på dig, lägg största intaget av kolhydrater 1-2 timmar innan träning och direkt efter! Det gör kroppen av med genom träningen! Å efter träningen kan du unna dig snabba kolhydrater, då kroppen suger åt sig som en svamp och behöver det för att reparera sig! Fast sånt kanske du har koll på redan? ;)

Jennie sa...

Nej det visste jag inte. :) Tack snälla du för att du ger mig tips och råd! :)))