fredag 10 juli 2009

Jag tycker att jag blir allt bättre..

Jag tycker att jag blir allt bättre på att se själva MÄNNISKAN, själva INDIVIDEN! Att inte döma någon utifrån skalet! Det är så lätt att göra det! Ha förutfattade meningar och göra sig en bild utifrån hur en person ser ut. Vi föds helt oförstörda med rena, klara själar och sen blir vi lite "förstörda" när vi växer upp genom att "lära oss" att saker skall vara och är på vissa sätt. En stark person kanske inte tar åt sig så lätt, är säker på sin egen väg och låter de mesta konstigheter rinna av. En person som inte är fullt lika stark kanske lättare tar till sig av omgivningens åsikter och tyckande och "hur det ska vara".

Nu menar jag inte med det att allt omkring oss och allt vi lär oss är dåligt. Vi lär oss en massa bra saker också! I olika stadier i livet är vi mer eller mindre mottagliga för alla intryck omkring oss. Jag har själv under många år i mitt liv famlat omkring och tappat mig själv, min egen kraftkälla! Det känns som att jag hittat tillbaka till den nu! Den är ren, klar, ljus och STARK! Ibland irrar jag bort ifrån den lite, tillåter andra att stjäla min energi och tappar tron på mig själv litegrann - en stund! Men jag hittar alltid tillbaka dit, och DET är huvudsaken! :-)

Jag känner att jag först NU kan se på människor omkring mig med klar och ren blick! Skala av och komma till kärnan!

Om du själv tänker efter en stund - hur ser DU på människor i din omgivning? Unga, gamla, smala, tjocka, otränade, vältränade, små, stora, hela, trasiga, rena, smutsiga, osminkade, sminkade, heterosexuella, homosexuella, bisexuella, mörka, ljusa, korta, långa, plastikopererade, naturbarn, förvirrade, klara, partyanimals, nykterister, glada, ledsna, arga, irriterade, osv...

Hur påverkar deras yttre din bedömning och ditt synsätt på dem?

Prova att tänka till nästa gång en tanke ploppar upp, när du möter en ny människa! Vad är din första tanke? VARFÖR tänker/känner jag så? Är det sanningen? Kan jag tänka/se något annat? Prova ett annat sätt att se på den här människan jag möter? Testa! Du kanske blir överraskad! :-)

DET ÄR PÅ TANKENS NIVÅ JAG AVGÖR MINA VAL OCH HANDLINGAR! MINA TANKAR SKAPAR MITT LIV!

DU ÄR DEN ENDE SOM KAN STYRA DINA TANKAR OCH DÄRMED STYRA DITT LIV !
(http://www.kjellhaglund.com/)

4 kommentarer:

Jennie sa...

Det är så sant så sant det du skriver. Jag har fått höra flera ggr från folk vad de hade för tankar om MIG innan de lärde känna mig t.ex. Och det har oftast verkligen inte stämt med hur det är egentligen och med bilden som de har nu efter att de har känt mig ett tag. :)

Susanne Löfgren sa...

Så är det - ofta! Människor gör sig en bild av en och det är inte så säkert att den överensstämmer med verkligheten!

För att ta ett exempel, så kan folk lätt tro att det inte finns någon djup hos en, bara för att man råkar bry sig om sitt utseende! :-) Det är roligt att få bevisa motsatsen iaf - eller hur?! :-D

Jennie sa...

Ja men precis! Jag sminkar mig liksom varje dag och kan dessutom vara lite blyg och osäker mot nya männikor, det uppfattas tydligen som stroppigt har jag fått lära mig. ;D När de lärt känna mig så inser de ju att jag inte alls är nån jävla stropp. Hahaha. Och många har även svårt att tänka sig att jag är en naturmänniska som älskar att vara ute och gå i skog och fjäll och älskar djur, bara för att jag råkar sminka mig och inte klär mig som en skogsmulle när jag är i stan. ;) lustigt det där vad utseendet kan göra :)

Susanne Löfgren sa...

Visst ÄR det! :-D Känner igen det där med att uppfattas som stroppig.. har fått höra det många gånger, att människor trott det om mig! Exempelvis om jag möter en människa som jag är ytligt bekant med, så tror jag oftast att, nä den där människan kommer knappast ihåg mig" å så törs jag liksom inte heja utan låtsas titta åt nåt annat håll eller nåt, och uppfattas som stroppig istället! Det blir lätt missförstånd när människor inte vet bakgrunden till saker :)

Och utseendet ja.. Det är många som placerar en i en viss kategori enbart för att man vill va lite fåfäng och det är ju absolut inget fel i det, fåfänga är vi alla - mer eller mindre. Inte alla som erkänner det bara! ;-) Tycker man att det är roligt att sminka sig och känner sig bekvämare/piggare av det så ska man klart som fan göra d! :D

Som sagt, det är lätt att döma och dömas, därför är det så viktigt att man ger folk en chans! ;) Det ger så mkt mer, både för en själv OCH dem =)