onsdag 23 september 2009

Astrologi!

Jo, nog tror jag att det kan ligga något i det allt! Om vi tar vad den säger om kräftan (me that is!) står det såhär, jag markerar det som stämmer in på mig med fet stil. Slump eller inte, skoj eller allvar, det får var å en avgöra, men nog stämmer det rätt bra! ;)

Kräftan (21juni-22juli)

känner sig fram i tillvaron

De som är födda i kräftans tecken är det under en tid när naturen är som mest fruktsam. Tecknet styrs av Månen som också är en fruktbarhetssymbol - en symbol för själva moderskapet. Du som är född i Kräftans tecken är kanske det mest feminina av alla zodiakens tecken. Du är mycket mottaglig och känslig och ditt handlande styrs av din mycket starka intuition med andra människor och du har så mycket fantasi att du lätt kan sätta dig in i vad andra människor tänker och känner. Utåt sett kan du som är Kräfta förefalla blyg, kylig och reserverad eller mjuk och vänlig. Vilken av dessa sidor som för tillfället är dominerande beror på din sinnesstämning. Ditt humör är mycket känsligt och förändrar sig snabbt. Du är sårbar, ett enda litet elakt ord kan få dig att dra dig inom ditt skal och gömma dig för andra. Men du kan också bete dig som den stora givaren. Det gör du genom att du styr och ställer till andras bästa på ett mycket moderligt sätt. Dina vänner betraktar du som om de tillhörde en enda stor familj - din. För dig är ditt hem och kärleken det allra viktigaste. Familjen är ditt hjärta. Du lever med och genom dem. Du vistas för det mesta i ditt eget omsorgsfullt ombonande hem. Du håller på traditioner. Hos dig är de stora helgerna, som påsk och jul, mycket betydelsefulla högtider. Den som är född i detta tecken har svårt att frigöra sig från det förgångna. Bundenheten till modern släpper inte ens när vid vuxen ålder. En Kräfta är hellre intresserad av religion och mystik än av naturvetenskap, data och annat som hör framtiden till. Du lever i en värld av fantasier och lyckas du förmedla dem till andra så finns chansen att du blir en stor författare eller liknande. Kräftan har ett mycket gott sinne för pengar och får oftast ekonomin att gå ihop. Det händer att du hamstrar men det är inte för att du är speciellt ha-galen. Snarare beror det på att du är så förtvivlat ängslig för framtiden. Trots allt tillhör du de människor som är ganska generösa av sig. Du är en sann vän. Du förstår andra människor väl, oftast bättre än dig själv. Du kan snabbt ändra sinnestämning och dra dig undan. Men du kommer tillbaka och uppträder som om ingenting har hänt.

YRKESVAL

Du som är född i detta tecken är mycket pysslig, känslig och estetisk. Dessa karaktärsegenskaper kommer bäst till sin rätt om du kan ha nytta av alla samtidigt.Hantverk, syslöjd, konstnärliga sysselsättningar eller arkitektyrket är sådant som du kommer att trivas med. Du har fint affärssinne och känsla för det antika.Arbete med barn och djur kan ge dig framgångar. Även arbete med sjuka människor, som du kan förstå bättre än de flesta, är ditt område.

Kräftans negativa sidor:

Du är ombytlig i humöret. Du visar ditt missnöje bland annat genom att fly. Kräftan kan som ingen annan tiga ihjäl sina motståndare. Du drar dig inom ditt skal och låtsas som om fienden inte finns. Först när fienden bönar och ber, ursäktar sig och visar dig alla sina omsorger, öppnar du dig igen och är vänlig. Om detta hände bara ibland vore det kanske inte så farligt. Men det gör det inte. Kräftan blir i sina dåliga perioder lätt sårad för ingenting och kanske kör med den här taktiken dagligen och stundligen. Det kan bli ganska påfrestande! Även om du förlåter den som gjort orätt mot dig, så glömmer du inte. Du tycker om smicker och suger det till dig som en kompensation för den stora osäkerhet som du då och då rycks in i. Tyvärr är du inte kapabel att avgöra smickrets art och kan då lätt falla i en fälla. Du är dessutom otroligt konservativ till din läggning och värjer dig mot alla förändringar, även sådana som skulle leda till det bättre. Speciellt drabbar ditt "sluta sig inom sitt skal-teknik" Väduren som aldrig lyckas få grepp om Kräftan. Och i kampen med Vågen om en partner vinner Kräftan som förför med sin gåtfullhet. Försonande drag:Du plåstrar gärna om dina offer.

Med smak av tårars sälta...

... är Kräftkyssen.Du som är född i Kräftans tecken kan väl inte förneka att antingen har du gråtit dig till den stora försoningens kyss, eller också gråter du av glädje när dina intensiva känslor tränger sig fram ur själsdjupet. Du vill gärna hålla kvar kyssen i evigheter...Du är mycket sårbar och antagligen var det just det som gjorde att din älskade blev förälskad i just dig. Du vädjade till beskyddarinstinkten. Du ger allt i kärlek. Inte för att du är generös utan för att du är djupt engagerad i den du älskar. Det gör dig mer sårbar i kärlek än någon annan människa. Minsta lilla tecken till att din älskade skulle tvivla på ert förhållande så försöker du därför dra dig inom ditt skal. Mest som ett skydd för dina egna känslor. När en Kräfta blir olyckligt kär, ja då är hon verkligen olycklig. Välj en partner som är hänsynsfull!

8 kommentarer:

Saris sa...

tack för din kommentar på min blogg, och kan inte annat än säga tack detsamma! Du verkar också vara en stark person med mycket mera! Gillar din blogg och dina tankar! kram på dig! Hoppas du har det bra i lilla stan :) (Sen beundrar jag din målmedvetenhet att träna dig till en sån stark å häftig kropp, men det har du nog hört förut :))

Karin sa...

Jag är också kräfta. Det är nästan obehagligt vad det där stämmer in på mig. Jag kan nog skriva under på alltihop. Märkligt. Vi är nog ganska olika utåt sett, du och jag, men ändå väldigt lika på insidan. Häftigt. Kram

Susanne Löfgren sa...

Karin - visst är det häftigt! Jag känner så väl igen mig i så gott som allt! Det där skalet är jag fantastiskt duktig på att krypa in och gömma mig i då och då! Kram!

Veronica sa...

astrologi är så häftigt! jag är själv kräfta och den där texten stämmer verkligen otroligt bra på mig. passar på att rekommendera en bok om ämnet som jag själv har köpt, den kan du hitta här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153431588. riktigt skoj att läsa om familj och bekanta och faktiskt få mer förståelse för varför vissa beter sig som dom gör, även om man ska ta mkt med en klackspark förstås då ALLT inte stämmer ;]

Susanne Löfgren sa...

Veronica - tack för tipset!! Ja visst är det häftigt! Man kan ju göra sånt där sol/måne-horoskop och då kan man bli ett teckan i solen och ett annat i månen, jag är dock räfta i båda, så jag är nog en rätt typisk kräfta gissar jag, och det stämmer ju bra! =) Kul att du oxå e kräfta! :D

Veronica sa...

tydligen finns 3 perioder (dekader) tillhörande varje sjärntecken, något som jag tills alldeles nyligen aldrig hört talas om; http://www.astrologi.nu/kraftan/kraftan.html. har du nåt tips på någon bra sida där man kan ställa sitt sol/måne-horoskop?

Susanne Löfgren sa...

Ah, vad spännande, det måste jag kolla upp! =) på www.aha.nu kan du ställa sol-måne-horoskop, vet inte hur pass seriöst det är, men skoj! Därifrån jag hämtat texten =)

Veronica sa...

själv hör jag till 3:e dekaden (19:e juli) och tycker det mesta stämmer förvånansvärt bra. fascinerande måste man säga!