onsdag 23 september 2009

Ge mig mer vettigt i TV och tidningar!

Just nu är jag så trött på all denna YTA!! Det är inget fel i att vara fåfäng, det är vi nog alla mer eller mindre och jag själv är det på många sätt, detta är inte synonymt med att jag är en ytlig person.

MEN jag blir lite trött ibland på allt skräp vi matas med genom media! Nu kan jag ju helt enkelt välja bort att läsa eller se de saker jag inte vill se. Problemet löst liksom. Men det stör mig ändå att vi konstant matas med budskap som säger att ytan är allt! Har TV:n på i bakgrunden nu och det är "topmodel". "Att vara en toppmodell är att ALLTID vara på topp, oavsett hur trött och utmattad man är". Sådärja. Budskap: Visa inte dina känslor, det är ytan som räknas! Är du ledsen och trött, visa det för guds skull inte, ta på dig din fina fasad!

Såg någon trailer för något program om kvinnor i hollyood. "I hollywood är det ytan som räknas". Hallelujah och thank god att jag inte bor i hollywood då! Jag har äntligen börjat inse att det finns ANNAT i livet att oroa sig över än sådant! JAG har haft problem med självkänslan i mitt liv, och då växte jag ändå upp i en tid då fixeringen var långt bort från denna vi har idag!

Vi blir så matade med dessa budskap, att det är ytan som räknas! Det finns så mycket mer! Jag tror att de leder oss till att kämpa och kämpa, och många gånger av helt fel anledningar! Den dagen man vaknar upp och inser att det finns något annat som är så mycket mycket mer, kan man lätt känna sig lite lurad! Men samtidigt så oerhört FRI!

Ett liv utan någon djupare mening är för mig ett fattigt liv! Det ena behöver inte utesluta det andra, man FÅR vara fåfäng och det är roligt att göra sig fin ibland! :) Så länge man gör det av rätt anledning, för sin egen skull och för att man mår bra av det. Gör man det för att passa in i någon mall, för att man känner sig pressad till det, och i slutänden blir fast i det, inte kan kliva ur det för att man måste hålla någon slags fasad, en bild av sig själv som man byggt upp, tar det nog mer än vad det ger..

Inga kommentarer: