tisdag 9 november 2010

Chilla bruden......!!!


Behöver påminna mig om det ibland - att jag ska chilla lite! Jag har blivit bättre på det, mycket bättre! Insett att jag behöver göra prioriteringar och val för att hitta balans och må bra! Förut hade jag alltid tusen järn i elden. Men som ni redan vet, så ska man akta sig för att ha så många järn i elden att elden slocknar! Det är lätt att det skenar iväg och blir för mycket när allt är så himla roligt att jag bara vill vill vill!

Exempelvis hade jag stora planer på längdskidåkning den här vintern, tänkte att jag köper ny utrustning och satsar! Simma vill jag också börja med! Men efter lite eftertanke väljer jag att välja bort dessa två åtminstone för en stund framöver nu!

Jag prioriterar inte bort mina 4 styrkepass i veckan, det finns inte! Å så behöver jag komma igång med spinningen ordentligt både för konditionens och teknikens skull. Håller också på att leta låtar för fullt till mitt pass! Å så har jag ju min hemmaträning (som visserligen bara tar 17 minuter åt gången, men som jag inte heller vill prioritera bort). Å så älskar jag ju att springa och det vill jag också hinna med. Å hundarna ska ha sitt, så långpromenaderna - nä de blir kvar i schemat förstås!

Å nån gång ibland kanske kroppen vill ha lite vila också!

Så jag väljer att nöja mig med detta nu och det känns faktiskt bra! :-) Jag har varit i den sitsen förut, att jag kört på tills det blivit för mycket och jag tappat gnistan till allt till slut, försökt töja ut dygnets 24 timmar för att pressa in bara liiiite till! det håller ett tag - men inte i längden!

För att livshjulet ska snurra på bra behöver alla ekrarna i hjulet vara lika långa. Balans kallas det. Vila, träning, mat, sömn, egen tid, tid med andra osv. Då rullar det på fint utan knackigheter! :-)

En annan grej jag övar mig på är att låta mig vara nybörjare på saker. Att påminna mig själv om att jag behöver faktiskt inte vara proffs på allt från första början. Faktum är att det är ganska så omöjligt! Alla är vi barn i början! Behöver också öva mig på att köra MITT race. Jämföra mig med mig själv och mina framsteg, ingen annan! Har ibland lätt att höja alla andra till skyarna och glömmer bort att ge mig själv cred! Lägger lätt ihop summan av allt som "alla andra" är bra på och så ska jag liksom kunna allt det där, men glömmer att de kanske är mindre bra på andra saker, som JAG är bättre på! Alla har vi våra styrkor och svagheter! :-)

Det är lätt att bygga upp stora berg av små små gruskorn ibland! Å när man utmanar sig själv och vågar göra saker som känns lite obekväma eller hemska, det är då man kliver vidare, ut i utvecklingszonen och trygghetszonen växer sig allt större! :-)

För övrigt har jag varit på PT-challenge nu på morgonen och DET kära vänner, KÄNDES i hela kroppen! Trodde i min enfald att jag var en smula vältränad, men nu är jag inte fullt så säker längre! ;) Kände mig väldigt mör i kroppen efteråt men sken som en sol när jag knallade från gymmet, hög på de där underbara endorfinerna! :D

Insåg att jag blivit förjävla klen när det gäller armhävningar, så nu ska jag börja träna såna hemmavid! Ska ta det lugnt och lyssna på kroppen! Min axel är faktiskt bra nu och jag får inte bli så rädd för att den blir lite öm efter vissa övningar. Sista gångerna jag varit till kiropraktorn har det varit mer skulderbladet och upp mot nacken det "fastnat" och sidorna blir allt jämnare! Är fortfarande lite klen och förtvinad på höger sida, men jag ska träna smart och jag SKA komma tillbaka! Allt går med tid, tålamod och vilja! Är oerhört tacksam över att kroppen läkt och blivit bra! :-) Älskade fina kroppen som gör att jag kan ägna mig åt det jag älskar allra mest! :-)

1 kommentar:

Christian sa...

Hej Snusan..

Saken med mig är att jag VILL unna mig sånna saker för att jag tycker det är så förbannat gott haha. Men annars så äter jag inte gärna godis eller sötsaker som första val. Bakelser eller mycket MAT är svårslaget i mina ögon. ;)

Men som du så fint sagt, att det gäller att hitta sitt sätt som funkar!

Och btw: "Om någon gör något de inte skulle göra när partnern är närvarande, då är det något skumt..." Äntligen har någon satt ord på det jag inte kunna förmedla när jag fått frågan. Sjukt bra svar! =)