måndag 8 november 2010

Low carb!


Detta med kolhydraternas vara eller icke vara är det ett ständigt tvistande om!

Upplever för det mesta att allmänheten förknippar detta med någon slags skräck för att gå upp i vikt/bli fet eller tja, kalla det vad ni vill. Vet inte hur många gånger jag fått frågan: Va? Varför då? Bantar du?? :o

Svar: Nej. Jag bantar definitivt inte!

Såhär tror jag: Alla är vi olika och även våra kroppar, vår ämnesomsättning, kemin i kroppen varierar från person till person!

För någon kanske det funkar klockrent att äta mer kolhydrater och mindre fett, för en annan människa kanske det inte funkar alls! Det gäller att hitta sin grej. Sitt sätt. Vad som passar just MIG, vad som passar just DIG! :)

Så länge det funkar och kroppen mår bra, så är det ju kanon!

För mig är fallet detta: Jag har under så gott som hela mitt liv dragits med en konstant krånglande mage. Dragits med ständiga förkylningar, vilka jag härleder till att magen sällan/aldrig funkat. Hur ska kroppen kunna ta upp någon näring när det är totalt stopp i magen?

Att känna sig som en 90-åring, som blir glad över att någon enstaka gång få gå på toaletten, att ha haft så fel och stopp i systemet att jag till slut kräkts i flera dagar, att vara så svullen och illamående att hela kroppen känns som en ballong - är inte kul. Jag har levt med det i många år och funkar inte magen så vill inget annat heller riktigt funka.

Sen ett halvår tillbaka äter jag enligt LCHF kan jag väl säga. Jag gillar inte att sätta någon etikett på saker och jag följer inget slaviskt på något sätt, har lärt mig vad som fungerar för min kropp - och vad som inte gör det!

Mitt sockersug är helt borta, äter aldrig sånt numera! Inte heller pasta, bröd, ris, potatis osv.

Har hört otaliga gånger att kroppen inte orkar med hård träning utan massor av kolhydrater, men jag köper inte det! Min kropp har aldrig orkat så bra som nu! Jag har bättre kondition än någonsin! Kroppen är stark! Jag har ökat i vikt och jag är inte fet, så något bra har hänt i kroppen!

Magen funkar som en klocka! Har aldrig problem med den längre! Är så gott som ALDRIG förkyld numera!

Alla dessa hälsovinster gör att jag kommer att fortsätta att äta såhär under resten av mitt liv! Det bästa av allt är att jag inte offrar något! Jag mår bra av att äta på det här sättet och jag får aldrig något sug efter socker, bröd och dylikt!

Vissa säger: Vad duktig du är! Men jag gör inte detta för att vara duktig på något sätt, känner mig inte speciellt "duktig" heller. Det är helt enkelt ett val jag har gjort för min hälsa och mitt välmåendes skull!

Å om någon ibland känner sig provocerad över att jag aldrig tar en kaka till kaffet, så är det dennes problem, inte mitt! =)

Jag bryr mig inte i hur andra äter. Så länge de mår bra så är jag nöjd å glad! =)

Det blev lite försvarstal över detta inlägg kanske, men då får det vara så! Jag känner att det florerar så mycket myter och fördomar kring detta ämne och vill visa att det inte är någon slags störd diet, utan faktiskt en livsstil som passar många! Kanske inte alla som läser, men som sagt - alla är vi olika! Å det är ju toppen att det går att hitta fungerande vägar för alla individer! :-)

2 kommentarer:

Sara den rara sa...

Vi ( Jag och Jonatan) började äta LCHF (Typ) för tre månader sedan och jag har aldrig mått bättre i magen och kroppen. Har inte gått ner så mycket än, 3-4 kilo, men det tar säkert tid för min kropp att ställa om sig från jojobantning med lågfettdieter.... Men, man mår verkligen bättre och ingen förkylning här heller. Ingen sjukdom alls för den delen och det är underbart att gå på toa :) Ha en härlig dag!

Susanne Löfgren sa...

Härligt att det funkar! :D Ja jag tror man får ge kroppen lite tid för att ställa om sig! =)

Önskar er också en härlig dag! :D Kram!!