måndag 25 april 2011

Jävla kropphets å vikthets! MORR!!!


Läste nyss en söndags-bilaga som fanns här hemma hos mamma och pappa. Intervju med Anna Skipper. Å det som självklart står med stora feta bokstäver är: “Jag kan fortfarande ha mina jeans från när jag var 18 år - vilken annan kvinna kan det?”

Ja herregud vilken bedrift Anna Skipper! Det är ju verkligen vad vi alla längtar efter, att kunna ha de jeans som vi hade som artonåringar! Det är ju verkligen bland det viktigaste här i livet! Å så kan vi ju nu alla vi som INTE kan ha våra gamla jeans, känna oss lite extra dåliga och mindervärdiga!

Nä, jag skriver inga milda ord nu och jag vill det inte heller! För just nu är jag irriterad och ARG med stora bokstäver!

Jag är så innerligt och förbannat jävla TRÖTT på detta budskap som vi matas med hela jävla förbannade tiden!

YTA YTA YTA YTA YTA YTA !!!!!!!!!!!!!! Som att det vore allt som räknades i denna värld?!?!

Har det inte varit nog med fokus på våra kroppar? Fokus på ett felaktigt sätt! Att vi ska kämpa och slita pressa oss, kämpa med allt för att vi ska se ut på något visst sätt, följa vissa ideal. Alla pressas in i en och samma form.

DET-ÄR-INTE-SÅ-DET-FUNKAR!!!!!!!!!!!!!!!!

Missförstå mig rätt. Det kan absolut vara trevligt att känna sig fin. Men allt det där börjar INUTI! Allt börjar med att älska sig själv precis så som man är med allt man är! SEN gör det sig av sig självt! Sen vill man ge sin kropp bra näring för att den MÅR BRA av det! Röra på sig för att det är skönt, för att det är GLÄDJE!

Det är i det jag vill att det ska börja! I glädje och lust! Inte i dåliga negativa tankar om oss själva, inte i dåligt samvete, kamp och hets! Det är inte bra för oss! Å det är inte en hållbar livsstil!

Mår vi gott så är det såklart något vi kan leva med!

Jag har själv varit så inihelvete fast i det där! Jag har slagit så hårt så hårt på mig själv!

Jag är inte perfekt på något sätt! Jag är knappast någon skavankfri människa varken kroppsligt eller själsligt. Jag är en MÄNNISKA - med allt vad det innebär! Å jag är fullkomligt fantastisk och fulländad just för att jag är JAG!

Jag önskar en förändring i detta. Jag tror att vi börjar bli rätt trötta på dessa budskap som vi matas med hela jävla tiden i media och från alla stackars hjärntvättade typer omkring oss!

Jag önskar att det börjar i välmående. I något fint. Sluta kämpa - börja LEVA! Jag köper sällan tidningar för på tamejfan nästan varenda framsida så ska det vara budskap om vikthets. Precis som att det är vad som skulle göra oss så jävla lyckliga. Vi är så lurade när vi tror det!

Det finns mycket som inte är sunt. Övervikt kanske inte är sunt, men det är då inte så värst mycket sundare att hetsa på som ett skållat troll och ständigt jaga efter något. Jaga, kämpa, jaga, kämpa. Konstant jävla stress över en massa onödiga saker…

Livet är HÄR och NU! LEV det min vän! Skratta! Älska! Njut!!!

10 kommentarer:

Anne sa...

Haha, skrattretande kvinna. jag utvecklades sent, och när jag var 18 vägde jag runt 40 pannor och hade inga höfter alls! Och med det menar jag höfter som i höftben, dom var inte färdigutvecklade!
Skulle jag pröva å få på mig mina jeans nu, strl 23" i midjan, skulle jag inte ens få upp dom över knäna?
Och vet du vad jag skulle göra då? Glädjas!

Susanne Löfgren sa...

Det är så underbart att välja glädje! Å även att kunna välja att vara ledsen och som nu i mitt fall - arg som ett bi! ;-)

Jag har varit i så kallad "toppform". Tror du jag var lyckligare för det? NEJ.

Jag mår bra nu! Så som jag är, för att jag tränar det jag TYCKER OM och som jag tycker är ROLIGT! Å för att jag kan stanna upp, vila, njuta av livet med allt vad det är! DET känns STORT! :D

<3

MJ sa...

Det är rätt som ni säger. Visst, man är hellre rik, frisk och snygg än fattig, sjuk och ful. Det är en självklarhet. Men leva, njuta och älska är det allra viktigaste oavsett vilka former kroppen nu råkar ha. Och förresten Anna Skipper är ju alltid solariebrun. Är det naturligt och bra?

Susanne Löfgren sa...

Men vad är rik och snygg? Vad är fattig och ful? Det finns inga fula människor! Å vi människor kan tro att pengar och ett visst utseende eller annat - skall skänka oss lycka, men det fungerar inte så. Har ni tänkt på så kallade "lyckade människor" som "har allt". Rika vackra skådisar t ex, som tar livet av sig eller flyr in i drogernas värld? Det säger en hel del....

Elizabeth F sa...

Patetisk kvinna den där Skipper, jag har en dotter som är 17 år hon ser ut som jag gjorde i den åldern som en normal 17 åring. Men själv är jag hennes mamma och vill se ut som hennes mamma inte som hennes tvillingsyster. Nä var sak har sin tid jag är ingen ungdom och vill heller inte vara någon. Tyckte det var en jobbig, stressig period i mitt liv, väldigt rastlös var jag och jag föredrar det lugn och den mognad jag har idag.

**Sanna** sa...

Vilket härligt inlägg!
Smiter ofta in här och läser. Det är så härligt att läsa hur du skriver om dig själv!
Kram

Erika sa...

Anne - fasen vad bra sagt. Jag skulle också bli glad!

Det är ju sjukt skönt att växa in i sin egen kropp! För smal, för tjock, för sned, för för för.

Vi är ju helt fantastiska varelser JUST för att vi är så himla olika.

Susanne Löfgren sa...

Åh ni är så underbara! TACK för fina kloka kommenrater! Fyfaan vad vi rockar fett för att vi är vi!!! :D :D :D

Förresten Anne å Erika - jag röstar för fika på pause i sommar! Jag har en känsla av att vi skulle trivas ihop vi tre! :D

Erika sa...

Jag säger JA! :)
Vi kommer dessutom bo nästan grannar från juni - jag tänker hundpromenader. Du får stå för hundarna ;)

Susanne Löfgren sa...

Jippi! :D :D :D