söndag 11 oktober 2009

Lägga till eller dra ifrån?

Det känns som att vi människor i dagens samhälle ofta lägger till och lägger till, men sällan drar ifrån! Vi handlar och handlar, prylar, kläder, mat, alkohol och många gånger genererar det inte så mycket heller tror jag! Är vi ledsna kanske vi tröstshoppar, tröstäter, eller gör nåt annat som gör att energin läggs på nåt annat än att känna de där jobbiga känslorna! Bara fortsätter stoppa i och fylla på!

Jag tror att det är klokt att ibland försöka dra ifrån lite istället för att bara lägga till! Kanske fundera på om jag verkligen behöver alla de där sakerna? Om jag lägger mina pengar på sånt som verkligen betyder något för mig, eller om jag i själva verket kastar ut dem på saker som inte betyder ett piss för mig? Handlar jag för att det är saker jag verkligen vill ha? Genuint? Eller gör jag det för att fylla ut någon slags tomhet?

Äter jag för att det är gott, för att jag ska bli mätt och för att min kropp ska må bra av det? Eller "tom-äter" jag bara av felaktiga anledningar? Slänger i mig skräp i all hast bara för att jag inte tycker jag har tid att ordna något ordentligt? Inte har tid att sätta mig ner? Inte har tid att ta hand om min kropp, känna efter hur maten smakar, njuta av varje tugga och förse min kropp med förstklassigt bränsle?

Stannar jag upp, lyssnar, känner efter? Eller rusar jag på och orkar inte känna?

Att skala av och förenkla är himla viktigt då å då tror jag! :)

Inga kommentarer: