torsdag 15 oktober 2009

S J U K igen!

Ja, då trillade jag dit igen då! I Tisdagsnatt hade jag sån jäkla frossa! Trots t-shirt, skjorta, halsduk, kofta och täckjacka på mig inomhus, frös jag så jag skakade! Vickan sa när hon åkte hem på kvällen att jag skulle ringa och väcka henne om det blev kris och det blev det! Är henne evigt tacksam över att hon kom dit och tog mina sista timmar, orkade inte ens stå upp på slutet!

Min älskade mamma åkte in på morgonen och skjutsade mig till läkaren så jag fick läkarintyg och tog sen med mig och hundar till Gevåg, så otroligt skönt! Har sovit nonstop sen jag kom hit i princip! Har äntligen börjat få i mig lite mat och det gör stor skillnad! Får alltid så mycket slem i kroppen när jag blir förkyld, vilket resulterar i slem i magen och då spyr jag upp det. Skönt att få i sig lite näring igen efter att totalt ha tömt kroppen!

Frågade läkaren om detta med immunförsvaret, jag börjar ju undra om jag har nåt överhuvudtaget?! Svaret blev att vi alla är olika och vissa blir mycket lättare förkylda än andra. Det behöver inte vara något dåligt sa hon. Snarare är det många gånger så att man har ett bra immunförsvar när kroppen funkar så, den "gör sig av med skiten" på en gång innan det hunnit ta för stort fäste i kroppen. Lite nesligt är det ju dock då det ställer till det jobbmässigt!

Då jag äntligen kvicknat till lite, googlade jag på slembildande och slemlösande livsmedel. Då jag alltid är väldigt slemmig, även när jag är frisk, så tänkte jag att jag kan förebygga genom att äta stärkande livsmedel och undvika slembildande.

Slembildande livsmedel är bl a: mjölkprodukter (äter jag visserligen inte), fet och friterad mat, socker, ägg (neeeeeej), vitt mjöl, alkohol, öl, salt, vinäger, ättika, penicillin.

Mat som är bra är bl a: råa frukter och grönsaker, fullkornsprodukter, aloe vera-juice och råsafter.

Hmm.. det känns som att jag får försöka finna mig någon gyllene medelväg där, visst, fullkornsprodukter, grönsaker och frukt är gott, men vill jag enbart leva på det??

2 kommentarer:

Jennie sa...

Stackars stackars stackars dig som aldrig får vara friskt. Jag skulle ju, som jag skrev i mailet och frågade, faktiskt be om en riktig undersökning om jag var sjuk så ofta som du är. Det är ju svinjobbigt och slitsamt och att jobbet blir lidande är ju inte heller bra som du säger. Skönt att du får bli omhändertagen av mamma och pappa nu i alla fall :)

Kram på dig!

Susanne Löfgren sa...

Tack för omtanken! :) Ja jag får väl ta och kolla upp det ordentligt och se om de kommer fram till nåt.. har mina bättre å sämre perioder, men nu har jag varit inne i en sämre period en längre tid..

Kramar!!