lördag 6 juni 2009

Det läggs till!

Missförstå mig rätt nu! ;-) Jag älskar mitt jobb och trivs där! Jag är väldigt glad över att jag har ett jobb också! :)

Något jag funderat över är att det läggs till saker hela tiden. Det är alltfler menyer som ska säljas, snabbmaten. Det läggs till en sak här. och en sak där. Nya moment läggs till. Att varje pizza ska läggas i en plastförpackning innan den läggs i kylen, är en bra grej, hygieniskt och så (även om vi såklart aldrig tar i maten med händerna annars heller). Men det är ändå en grej till som ska göras. En natt när det är sinnessjukt med kunder, tar det sin extra lilla tid.

Detta var bara ett exempel. Jag har pratat med människor som jobbar på andra ställen, som säger samma sak. Det läggs till en grej här, en grej där. Ändå ska samma höga service hållas, trots att personalantalet inte ökas.

Vi människor är så duktiga att streta på, göra vårt bästa (såklart). Vi vill så gärna vara duktiga, göra ett bra jobb, vara andra till lags! Att vilja är en god egenskap! Men ibland kanske vi vill lite för mycket. Så mycket att vi kör slut på oss själva och våra kroppar.

Jag funderar bara över fenomenet, allt som läggs till. Vi är ju inga robotar, var ska det sluta om det fortsätter?

Jag har ändå turen att jobba på en bra arbetsplats med god ekonomi och goda förutsättningar! Tänk de tappra själar som jobbar inom vården, inom barnomsorgen och liknande. De som tar hand om människor. De som kämpar på, trots nerdragningar och besparingar.

Det som är så synd när vi böjer och tänjer oss åt alla håll, så visar vi att det går. Att det fungerar, att det rullar på ändå, trots sämre förutsättningar.

Jag tror att det någon gång kommer att vända, att det måsta vända! Jag tror att vi är på väg mot en annan tid! Där människan får ett högre värde! Där kärlek och medmänsklighet är det viktiga! Jag tror det och jag hoppas det! det kommer att ta lite tid, förändringar tar tid. Ofta behöver saker och ting dras till sin spets, innan det kan vända!

Inga kommentarer: